Yenilmez
Active member
Antalya Ticaret
Varsayımlarına bakılırsa Antalya merkezde yalnızca restoran-kafe dalı için şu an bin motokurye gelse hepsine de muhtaçlık olduğunu anlatan Davut Çetin, “Hakikaten paket servis, dijital dağıtım, e-ticaret devasa yükseklikte düzeye çıktığından, bu biçimde yeni bir bölüm büyümesi yaşandı. Evvelce bu biçimde bir şikayet almazdık hiç, artık bu başladı. Bununla ilgili de önümüzdeki günlerde eğitim süreci başlatacağız, zira önemli talep geliyor” diye konuştu.
MESLEK LİSESİ ÖNERİSİ
İşsizliğin bu kadar yüksek olduğu ülkede, bir tarafta iş bulamayan, başka tarafta emekçi bulamayan üyeleri olduğunu anlatan Çetin, “beraberinde orta ve yetişmiş eleman olarak öbür kesimlerde de geçerli. Mekanik, kaynakçı, torna, makine operatörü üzere birfazlaca bölümde badire var. Bunu artık önümüze koyup önemli bir tahlil üretmemiz lazım. Bundan 3 sene evvel, ‘Endüstri meslek lisesi mezunu, kendi kısmından bir iş kolunda iş buluyorsa minimum fiyatın yüzde 20 fazlasını vermeye hazırız’ diye açıklama yapmıştım. Hala o açıklamamın arkasındayım” dedi.
YETİŞMİŞ ELEMAN SORUNU
Sanayi meslek lisesi elektrik kısmından mezun birinin, elektrik dalında iş bulduğunda bütün iş yerlerinin minimum fiyatın yüzde 20 fazlasını vermeye hazır olduğu meselai veren Çetin, “Bu öğrencileri bölüme dönük düzgün eğitebilirsek fazlaca büyük talep var şu anda. Taban fiyat 3 bin TL ise herkes 3 bin 600 TL vermeye hazır. Biz vasıfsız emekçiyi bile bulamıyoruz. Birfazlaca üniversite mezunu yarattık şu anda, onlar da 3-4 bin TL’ye iş arıyor, başka tarafta 3-4 bin liraya çalışacak, makine başında bekleyecek, taşıma, paketleme yapacak insan bulamıyoruz. Sürücülük yapacak insan bile bulmakta zorlanıyoruz. Artık eğitim modelimizi değiştirip bu kesimlere yönelik insan yetiştirmemiz gerekiyor” diye konuştu.
MOTOKURYE FİRMASI KURABİLİYORLAR
Motokurye işinde artık şahıs şirketleri bile kurulmaya başladığını açıklayan Çetin, “Esnaf odalarına kayıt olarak gdolayı metodu deftere tabi oluyor, gidiyor paket başına 3-4 liraya anlaşıyor. Günde 100-150 paket dağıtıyor ve fiyatını alıp faturasını keserek firmaya veriyor. Ticaret epey hal değiştirdi, bundan daha sonra da değişik fırsatlar doğacak ve bunlara dikkat etmek lazım. Motokurye işi yapmaya başlayanlar hem bize hem esnaf odasına ‘motokurye işi yapıyorum’ diyerek kayıt yaptırabiliyor, fakat bizdekiler gdolayı adabı defter olamaz” dedi.
EN BÜYÜK ISTIRAP A KÜMESİ EHLİYETLİ İŞÇİ
Şu anda işletmelerdeki en büyük külfetin A kümesi ehliyetli işçi olduğuna işaret eden Çetin, şunları söylemiş oldu:
“Yani motosiklet kullanacak, kurye olacak. Hem restoran, kafeler, tıpkı vakitte kırtasiyesinden marketine kadar artık herkes konuta servise başladı. Zira fazlaca büyük küresel şirketler geldi ve kesimleri tehdit etmeye başladı. Biz üç harfli zincir marketlerden şikayet ederken, onlar da bunlardan şikayet etmeye başladı ve motokurye işine girdi. Ticaret o kadar süratli değişiyor ki yetişmemiz lazım. Bizim kederimiz de Antalya’daki üyelerimizi buna hazırlamak. Başlı başına bir sorun, bahşişi var bir de. 5-6 bin lira maaşla işletmelerimiz motokurye bulamıyor.”
PANDEMİ daha sonraSI 4’E KATLADI
Şu an bu bölümde yalnızca Antalya merkezde 5 binden çok kişinin istihdam edildiğini lisana getiren Çetin, “Pandemi öncesine bakılırsa en az 4’e katladı. Kargo tarafında da hayli önemli gelişme var. Örneğin öncesinden bir apartmana 10 tane kargo geliyorsa şu anda 30 tane geliyor. Ayrıyeten paket başına anlaşanlar da var. 4 lira paket başı, 100 paket dağıtıyor 400 lira. Motor yahut otomobil neyle dağıtıyorsan. Bir tarafta 3-4 bin liraya iş arayan mühendis ve yüksek okul mezunları var, bir tarafta da 5-6 bin lira vereceksin A kümesi ehliyetli kurye bulamıyorsunuz. Bu bahiste bir tezat var” sözlerini kullandı.
Varsayımlarına bakılırsa Antalya merkezde yalnızca restoran-kafe dalı için şu an bin motokurye gelse hepsine de muhtaçlık olduğunu anlatan Davut Çetin, “Hakikaten paket servis, dijital dağıtım, e-ticaret devasa yükseklikte düzeye çıktığından, bu biçimde yeni bir bölüm büyümesi yaşandı. Evvelce bu biçimde bir şikayet almazdık hiç, artık bu başladı. Bununla ilgili de önümüzdeki günlerde eğitim süreci başlatacağız, zira önemli talep geliyor” diye konuştu.
MESLEK LİSESİ ÖNERİSİ
İşsizliğin bu kadar yüksek olduğu ülkede, bir tarafta iş bulamayan, başka tarafta emekçi bulamayan üyeleri olduğunu anlatan Çetin, “beraberinde orta ve yetişmiş eleman olarak öbür kesimlerde de geçerli. Mekanik, kaynakçı, torna, makine operatörü üzere birfazlaca bölümde badire var. Bunu artık önümüze koyup önemli bir tahlil üretmemiz lazım. Bundan 3 sene evvel, ‘Endüstri meslek lisesi mezunu, kendi kısmından bir iş kolunda iş buluyorsa minimum fiyatın yüzde 20 fazlasını vermeye hazırız’ diye açıklama yapmıştım. Hala o açıklamamın arkasındayım” dedi.
YETİŞMİŞ ELEMAN SORUNU
Sanayi meslek lisesi elektrik kısmından mezun birinin, elektrik dalında iş bulduğunda bütün iş yerlerinin minimum fiyatın yüzde 20 fazlasını vermeye hazır olduğu meselai veren Çetin, “Bu öğrencileri bölüme dönük düzgün eğitebilirsek fazlaca büyük talep var şu anda. Taban fiyat 3 bin TL ise herkes 3 bin 600 TL vermeye hazır. Biz vasıfsız emekçiyi bile bulamıyoruz. Birfazlaca üniversite mezunu yarattık şu anda, onlar da 3-4 bin TL’ye iş arıyor, başka tarafta 3-4 bin liraya çalışacak, makine başında bekleyecek, taşıma, paketleme yapacak insan bulamıyoruz. Sürücülük yapacak insan bile bulmakta zorlanıyoruz. Artık eğitim modelimizi değiştirip bu kesimlere yönelik insan yetiştirmemiz gerekiyor” diye konuştu.
MOTOKURYE FİRMASI KURABİLİYORLAR
Motokurye işinde artık şahıs şirketleri bile kurulmaya başladığını açıklayan Çetin, “Esnaf odalarına kayıt olarak gdolayı metodu deftere tabi oluyor, gidiyor paket başına 3-4 liraya anlaşıyor. Günde 100-150 paket dağıtıyor ve fiyatını alıp faturasını keserek firmaya veriyor. Ticaret epey hal değiştirdi, bundan daha sonra da değişik fırsatlar doğacak ve bunlara dikkat etmek lazım. Motokurye işi yapmaya başlayanlar hem bize hem esnaf odasına ‘motokurye işi yapıyorum’ diyerek kayıt yaptırabiliyor, fakat bizdekiler gdolayı adabı defter olamaz” dedi.
EN BÜYÜK ISTIRAP A KÜMESİ EHLİYETLİ İŞÇİ
Şu anda işletmelerdeki en büyük külfetin A kümesi ehliyetli işçi olduğuna işaret eden Çetin, şunları söylemiş oldu:
“Yani motosiklet kullanacak, kurye olacak. Hem restoran, kafeler, tıpkı vakitte kırtasiyesinden marketine kadar artık herkes konuta servise başladı. Zira fazlaca büyük küresel şirketler geldi ve kesimleri tehdit etmeye başladı. Biz üç harfli zincir marketlerden şikayet ederken, onlar da bunlardan şikayet etmeye başladı ve motokurye işine girdi. Ticaret o kadar süratli değişiyor ki yetişmemiz lazım. Bizim kederimiz de Antalya’daki üyelerimizi buna hazırlamak. Başlı başına bir sorun, bahşişi var bir de. 5-6 bin lira maaşla işletmelerimiz motokurye bulamıyor.”
PANDEMİ daha sonraSI 4’E KATLADI
Şu an bu bölümde yalnızca Antalya merkezde 5 binden çok kişinin istihdam edildiğini lisana getiren Çetin, “Pandemi öncesine bakılırsa en az 4’e katladı. Kargo tarafında da hayli önemli gelişme var. Örneğin öncesinden bir apartmana 10 tane kargo geliyorsa şu anda 30 tane geliyor. Ayrıyeten paket başına anlaşanlar da var. 4 lira paket başı, 100 paket dağıtıyor 400 lira. Motor yahut otomobil neyle dağıtıyorsan. Bir tarafta 3-4 bin liraya iş arayan mühendis ve yüksek okul mezunları var, bir tarafta da 5-6 bin lira vereceksin A kümesi ehliyetli kurye bulamıyorsunuz. Bu bahiste bir tezat var” sözlerini kullandı.