Araba alacaklar dikkat! İkinci el araçlardaki ölümcül hileler tek tek deşifre oldu

Yenilmez

Active member
Bayilerde sıfır araba bulamayan tüketici ikinci ele yönelmeye başladı. Hâl bu biçimde olunca piyasada fiyatlar tavan yaptı. Yaşanan bu ilgi, dolandırıcıların iştahını kabartmaya yetti. İkinci el arabalarda akla hayale gelmeyen oyunlar devreye girdi. O denli ki, piyasada kilometre düşürme süreci artık olağan bir durum hâline geldi.

YANILGISIZ DENİLEN ARAÇLAR “PERT” KAYITLI ÇIKIYOR

İki kazalı arabası kaynak ile ortadan birleştirme, airbag iptali, emniyet kemeri direnci sabitleme, kilometre durdurma üzere sürüş güvenliğini riske atan biroldukça süreç yapılmaya başlandı. Satılırken ‘hatasız’, ‘boyasız’ yahut ‘çiziksiz’ diye belirtilen birfazlaca arabanın ‘pert’ kayıtlı olduğu ortaya çıktı. Vatandaşlar ise yaşadıkları şok daha sonrasında mahkemelerin yahut tüketici derneklerin yolunu tutmaya başladı.

“İKİ ARABASI KAYNAKLA BİRLEŞTİREREK KAZASIZ DİYE SATANLAR VAR”

Bir ekspertiz şirketinin sahibi Türkiye gazetesine, bölümde yaşanan ölümcül oyunların bütün bilgilerinı anlattı. İkinci el araba alımının bir kumar hâline geldiğini söyleyen yetkili “Piyasadaki arabaların birçok süreç goren arabalar, ikinci el olup da pak araba bulmak büyük muvaffakiyet hâline geldi. İnanılmaz süreçlerle karşılaşıyoruz. Artık kilometre düşürmek vs. fazlaca olağan ve muhtemel bir durum oldu. İki arabası kaynakla birleştirerek ‘kazasız’ diye satan beşerler var. Daha bunun üzere biroldukca örnek vermek mümkün” dedi.

AIRBAG İPTALİ REVAÇTA

İşin, pert yahut kazalı arabaları alarak sıfırdan yeni araba hâline getirmeye kadar vardığını anlatan yetkili “Bizim epeyce deneyimli ve kaliteli ustalarımız var. Fakat kimi fırsatçılar da ne yazık ki piyasada yer alıyor. Çok ayrıntılı ve pak süreç yapılan arabalar de geliyor. Olağan bir ekspertize gidildiğinde bile anlaşılmayacak profesyonellikte oyunlar görüyoruz. örneğin iki arabası kaynakla birleştirmek, şoför açısından mevte davetiye çıkarmak demek. Fabrikadan çıktığı hâli ile kaynak yapıldıktan daha sonraki hâlinin bir olması mümkün değil” dedi. Airbag iptali konusuna da değinen Tarcan “Otomobili alıp ekpertize gdolayıyorsunuz. İnanın airbag’i açıp ortasında var mı yok mu bakmıyorlar bile. Arabanın beyninde airbag görülüyor lakin içi boş. Ya da emniyet kemeri direnç görmüş ise araba bir kazaya karışmıştır demek oluyor. Bu direnci bile bir daha sabitleyebiliyorlar” diye konuştu.

KİLOMETRE DONDURMAYENİ ÇIKTI

Son periyottaki en tanınan sürecin, kilometre dondurma olduğunu söz eden yetkili şunları kaydetti: Kilometre düşürme sürecini arabanın ekranını söktüğünüzde anlayabilirsiniz. Lakin bir aygıt sayesinde bu kilometreyi donduruyorlar. Bu küçük kesim arabanın ekran saatine takılıyor. Siz isterseniz 300 bin kilometre yol yapın, arabanın menzili yükselmiyor.

İKİNCİ EL OTO ALIRKEN BUNLARA DİKKAT EDİN

* Kesinlikle güvendiğiniz bir ekpertize gidin ve ayrıntılı rapor isteyin.

* Ekpertiz yapan şirketin, üstünkörü değil, kapı fitillerine kadar söküp bakmasını isteyin.

* Aldığınız arabanın kaza geçmişini sırf plakadan sorgulamayın, kesinlikle şasi numarası ile sorgulama yapın.

* Kilometre ile ilgili başınızda soru işareti var ise ileti çekerek bilgi istemek yerine, HGS uygulamasından arabanın en son kaç kilometrede muayeneye girdiğine bakın.

* Arabalarda birden çok bölgede şasi numarası müellif (örneğin art bagaj içi, yan direkler ve motor üzerinde) bu şasi numaralarının birbiriyle birebir olduğuna dikkat edin.
 
Üst