Arabaya bir artırım daha geliyor! Dövizdeki yükseliş niçiniyle fiyatlara 60 bin TL’lik vergi farkı eklenecek

Yenilmez

Active member
Çip kriziyle boğuşan araba pazarına bir darbe de artan döviz kurundan geldi. Kurun son bir ayda yüzde 10’a yakın artmasıyla markalar, kasım ayında arabalara yüzde 3 ila yüzde 5 içinde artırım yapmaya hazırlanıyor. Artırım oranının Ocak 2022’ye kadar kademli olarak yüzde 12’ye çıkabileceği söyleniyor. Başka yandan, kur niçiniyle yapılacak bu güncelleme, yüzde 50 ÖTV bareminde olan birfazlaca modeli yüzde 80’lik vergi dilimine sokacak. Yani fiyata bir de 60 bin TL’lik vergi farkı eklenecek. Kesim temsilcileri, çip sorunu çözülse de artan meblağların talebi aşağı çekeceğini lisana getiriyor. Sıfır araçlarda yaşanan bu gelişmelerin son aylarda düşüşe geçen ikinci el pazarını hareketlendirmesi bekleniyor.

ARTIRIM MOLASI KISA SÜRDÜ

Türkiye, dünyada araba vergisinin en yüksek olduğu ülke pozisyonunda. Yüksek ÖTV oranları niçiniyle biroldukca modelde fiyatın yarıdan fazlasını vergi oluşturuyor. Kimi modellerde ise bu oran aracın çıplak fiyatının üç katına ulaşıyor. Arabanın Türkiye’de ulaşılabilir olmasını zorlaştıran bir başka niye de döviz kurundaki yükseliş. Otomotiv kura en bağımlı kesimlerden biri. Fiyatlar kur artışına paralel daima yükseliyor. Son 4 yılda arabalardaki fiyat artışı yüzde 200’ü geçmiş durumda. Yalnızca ocak ayından bu yana fiyatlar yüzde 20’nin üzerinde arttı. Ağustos ayında hükümetin ÖTV matrahlarında güncellemeye gitmesi ile fiyatlarda indirim gündeme gelmişti. Yüzde 50 ÖTV dilimine girmeyi başaran modellerde indirim oranı 60 bin TL’ye kadar çıkıyordu. Lakin, tüketici çip krizi niçiniyle bu indirimlerin avantajını yakalayamadan yeni artırımlar gündeme geldi. Matrahı değişimi ile fiyatların ağustos öncesini bile aratması kaçınılmaz görünüyor.

“MARKALAR İÇİN FİYAT ARTIŞI KAÇINILMAZ”

Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) Genel Koordinatörü Dr.Hayri Erce, ister ithalatçı ister yerli üretici olsun, vergi ve faizlerin yanı sıra bölümü en olumsuz etkileyen parametrelerden birinin döviz kuru olduğunu vurgulayarak, “Markalar kur artışını çabucak birebir yansıtmıyorlar. Lakin ay sonu geldiğinde, kurdaki yükselişle artan maliyetler katlanılamaz düzeye geldiğinde, artırım da kaçınılmaz oluyor. Rekabetin ağır olduğu bu dalda, markalar o günkü stratejisi, stoğu ve pazar hissesi amacına bağlı olarak farklı oranlarda fiyatları güncelliyor” diye konuştu.

“MATRAH DEĞİŞİYOR, FİYAT SIÇRIYOR”

Artan fiyatlar ile matrah değişiminin kelam konusu olduğunu ve birtakım modellerde fiyatların bir anda sıçradığını söz eden Erce, “Fiyatlardaki küçük değişimler niçiniyle bir model yüzde 50 ÖTV diliminden yüzde 80’e çıktığında fiyat bir anda 60 bin TL’ye yakın artıyor. Yani yalnızca kur artışı kaynaklı artırım değil vergi yükü de ekleniyor ve çarpan tesiri yapıyor” dedi.

1 MİLYON ADETLİK TEMPO, 700 BİNE DÜŞTÜ

Erce, kur artışı devam ettiği sürece talepteki aşınmanın devam edeceğini söz ederek, satış beklentilerini şöyleki özetledi:

“Yıla uygun başladığımız pazarda, birinci çeyrekte yılsonu için 1 milyon adetlik satışın üzerine çıkabileceğimiz bir tempomuz vardı. İkinci çeyrekte 800 bine düştük. Üçüncü çeyrekte ise bu tempo 700 bin adede geriledi. Artık ne olacak bilemiyoruz. Çip bulunurluğu da burada tesirli olacak. Lakin çip krizi gevşese bile bu yüksek kur gidişatı ve faizin yüksek olması talebi eninde sonunda olumsuz etkileyecek. Öte yandan talep konusunda yanlış bir algı var. Araç olmadığı için bir tüketici 10 bayi birden gezebiliyor. Bu da talebin çok yüksek olduğu algısı yaratıyor. Arz biraz arttığında, bayileri ziyaret eden tüketici muhtaçlıklarını giderdiğinde, iş realitesine dönecek.”

Ulu Auto Skoda Genel Müdürü Zafer Başar da araba meblağlarında bilhassa belirleyici ögenin kur gelişimi olarak dikkat çekerek, “Mevcut kaidelerde kur düzeyi son bir haftadır dalgalı bir biçimde seyrediyor. Aylık fiyat stratejileri de bu dalgalanma hissesi gözetilerek belirlendiği için kısa vadede çabucak bir fiyat artışı olmayabilir. Kurun bilhassa ayın son periyodunda kalacağı düzey bir daha sonraki devir için fiyat artışı ihtiyacı olup olmayacağını netleştirecek” diye konuştu. Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer de kur artışının maliyetleri artırdığına ve markalar üzerinde bir baskı oluştuğuna vurgu yaptı.

MARKALAR SİPARİŞTE UCUZ VERSİYONA YÜKLENİYOR

Kimi markalar kur artışı daha sonrası daha ulaşılabilir olması açısından düşük donanımlı araçları Türkiye’ye getirmeye odaklandı. Bilhassa fiyatı daha uygun olan ve yüzde 50 ÖTV dilimine girme bahtı olan modellerde bu alt donanım paketleri tercih ediliyor. Dal temsilcilerine bakılırsa, kur artışı devam ederse aslına bakarsan hudutlu sayıda olan yüzde 50 ÖTV dilimindeki araç sayısı, birkaç aya kadar neredeyse sıfırlanacak.

SIFIRDA ARTAN FİYAT, 2. EL PAZARINI HAREKETLENDİRECEK

Sıfır kilometre araç fiyatlarındaki artışın son aylarda düşüşe geçen ikinci el pazarını bir daha canlandırması bekleniyor. Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, çip krizi, global tedarik sorunları ve daima artan döviz kurları niçiniyle kasım ayından itibaren tüketicilerin bir daha ikinci el araç almaya yöneleceğini tabir etti. Bu durumun ikinci elde meblağları da üst çekeceğini belirten Yalçın, şöyleki devam etti: “Kur artışı niçiniyle sıfır kilometre araç meblağlarının Ocak 2022’ye kadar yüzde 12 artacağını öngörüyoruz. Ekonomik niçinlerden ötürü tüketiciler ikinci eldeki muhtaçlıklarını bir ölçü ötelemişti. Kasım ayından itibaren ikinci el araç pazarındaki talebin kademeli olarak artacağını öngörüyoruz. Bu durum da doğal olarak ikinci el araç meblağlarını bir ölçü artıracak. ötürüsıyla şu anda ikinci el araç almak için fazlaca hakikat bir zamandayız.” Ekim ayından itibaren ikinci el araç ticareti yapan kurumların 2022 yılı için hazırlanmaya başladığının da altını çizen Hüsamettin Yalçın, “Yaşanan gelişmeler 2022 yılının ikinci el araç pazarı açısından pek hareketli geçeceğini gösteriyor. Bunu fark eden bayi ve kurumsal ikinci el araç firmaları hatta büyük galeriler, yeni yıla hazırlık için şu anda araç toplamaya başladı. Muhakkak bir havuz oluşturup gereksinimlere süratli karşılık vermek istiyorlar” dedi. Öte yandan, Otomist Otomotiv’in Genel Müdürü Savaş Açıkgöz, talep artışına bağlı olarak ikinci elde aralık ayına kadar yüzde 8 fiyat artışı beklediklerini söylemiş oldu. Açıkgöz ayrıyeten, aralık ayı prestijiyle ikinci el pazarında da arz sıkıntısının başlayabileceğini tabir etti.
 
Üst