Avrupa’da güç krizi derinleşirken Atina devayı kaçakçılıkta buldu Brüksel ile Moskova çizgisinde güç krizi sertleşirken Yunanistan’ın Akdeniz’de son 6 ayda 23,9 milyon varil Rus petrolünü transfer ettiği ortaya çıktı.
Yunan armatörlerin Ukrayna savaşının akabinde gelen yaptırım kararlarına karşın “gemiden gemiye” aktarma yoluyla Rus petrolünü Avrupa başta olmak üzere dünyanın dört bir yanına taşımaya devam etmesi gündemde yer almaya devam ediyor.
Japon Nikkei ajansı, Rus petrolünü taşıyan ve Akdeniz’de farklı bir gemiye aktaran Yunan tankerlerinin izini sürdü. Ajans, 4 Ağustos’ta Rusya’nın Baltık Denizi’ndeki Ust-Luga limanından hareket eden Yunanistan bandıralı Sea Falcon isimli tankerin 24 Ağustos’ta yükünü Lakorya Körfezi açıklarında Hindistan bandıralı Jag Lok isimli tankere aktardığı anları görüntüledi. Sözcü’nün aktardığına bakılırsa ajans, Jag Lok isimli geminin 4 Ağustos’ta Türkiye’de Aliağa limanından hareket ettiğini de belirtti.
AVRUPA’YA GİZLİ DENİZ YOLLARINDAN 41 TANKER PETROL GİTTİ
Yaptırım kararlarına karşın Rus petrolünün gizli deniz rotaları üzerinden Avrupa’ya akmaya devam ettiğini vurgulayan ajans, Ukrayna savaşının akabinde geçen 6 ayda bu türlü Rus petrolü taşıyan 41 tankerin Yunanistan açıklarında gemiden gemiye transfer yaptığını, geçen sene birebir periyotta bu sayının yalnızca 1 olduğunu yazdı.
Ukrayna işgali sebebi öne sürülerek Avrupa Birliği ve İngiltere, Rus petrolüne yaptırım sonucu almış, AB ülkelerinin Şubat 2023’e, İngiltere’nin Aralık 2022’ye kadar deniz yoluyla Rus petrol alımını sonlandırmaları karar altına alınmıştı.
Ajans, Yunanistan’ın Rus petrolünü taşımasının şu an yaptırımlara muhalif olmadığını lakin Rus petrolünün alımı yasaklandığında misal biçimde taşımanın sağlanabileceğini öne sürdü.
ÇEVRE KİRLİLİĞİ HİÇE SAYILIYOR
Mora Yardımadası’nda Lakorya Körfezi’ne yakın bölgede oturan bir Yunanistan vatandaşı olan 55 yaşındaki Thalis Ladakakis, Ukrayna savaşı daha sonrasında körfezde gemiden gemiye petrol transferinin süratle arttığını belirterek “Petrolün denize akmasına niye olabilecek büyük kaza riski var. Petrol tankerlerinden çıkan egzoz gazı ve çöpler de sorun teşkil ediyor ve hem balıkçılık birebir vakitte turizm kesimi için sorun yaratıyor” dedi.
ATİNA BU SEVKİYATI GEÇEN YILA NAZARAN 4’E KATLADI
Refinitiv bilgilerini kullanan Nikkei muhabirleri, son 6 ayda Yunanistan açıklarında, 175 tankerin bu yolla 23.9 milyon varil Rus petrolünü öbür bir tankere transfer ettiğini tespit etti. 24 Şubat-22 Ağustos tarihleri içinde geçen yıl bu yolla taşınan Rus petrolü ölçüsünün 4.3 milyon varil olduğu aktarıldı.
Uluslararası Güç Ajansı datalarına göre, AB’nin temmuzda Rus petrolü ithalatı günlük ortalama 2,8 milyon varil olmuştu. Bu sayı, ocak ayı ortalamasının yüzde 26 aşağısında. Nikkei’ye konuşan Yunan yetkililer ise, petrol transferinin Yunan karasularında değil milletlerarası sularda gerçekleştiğini öne sürdü.
Rusya yaptırımlar niçiniyle Ural petrolünü yaklaşık 30-35 dolar indirimle satarken, Türkiye’deki rafinerilerin de bu yolla ucuz petrol aldığı ve bu sayede yüksek kârlar elde ettiği biliniyor.
Yunan armatörlerin Ukrayna savaşının akabinde gelen yaptırım kararlarına karşın “gemiden gemiye” aktarma yoluyla Rus petrolünü Avrupa başta olmak üzere dünyanın dört bir yanına taşımaya devam etmesi gündemde yer almaya devam ediyor.
Japon Nikkei ajansı, Rus petrolünü taşıyan ve Akdeniz’de farklı bir gemiye aktaran Yunan tankerlerinin izini sürdü. Ajans, 4 Ağustos’ta Rusya’nın Baltık Denizi’ndeki Ust-Luga limanından hareket eden Yunanistan bandıralı Sea Falcon isimli tankerin 24 Ağustos’ta yükünü Lakorya Körfezi açıklarında Hindistan bandıralı Jag Lok isimli tankere aktardığı anları görüntüledi. Sözcü’nün aktardığına bakılırsa ajans, Jag Lok isimli geminin 4 Ağustos’ta Türkiye’de Aliağa limanından hareket ettiğini de belirtti.
AVRUPA’YA GİZLİ DENİZ YOLLARINDAN 41 TANKER PETROL GİTTİ
Yaptırım kararlarına karşın Rus petrolünün gizli deniz rotaları üzerinden Avrupa’ya akmaya devam ettiğini vurgulayan ajans, Ukrayna savaşının akabinde geçen 6 ayda bu türlü Rus petrolü taşıyan 41 tankerin Yunanistan açıklarında gemiden gemiye transfer yaptığını, geçen sene birebir periyotta bu sayının yalnızca 1 olduğunu yazdı.
Ukrayna işgali sebebi öne sürülerek Avrupa Birliği ve İngiltere, Rus petrolüne yaptırım sonucu almış, AB ülkelerinin Şubat 2023’e, İngiltere’nin Aralık 2022’ye kadar deniz yoluyla Rus petrol alımını sonlandırmaları karar altına alınmıştı.
Ajans, Yunanistan’ın Rus petrolünü taşımasının şu an yaptırımlara muhalif olmadığını lakin Rus petrolünün alımı yasaklandığında misal biçimde taşımanın sağlanabileceğini öne sürdü.
ÇEVRE KİRLİLİĞİ HİÇE SAYILIYOR
Mora Yardımadası’nda Lakorya Körfezi’ne yakın bölgede oturan bir Yunanistan vatandaşı olan 55 yaşındaki Thalis Ladakakis, Ukrayna savaşı daha sonrasında körfezde gemiden gemiye petrol transferinin süratle arttığını belirterek “Petrolün denize akmasına niye olabilecek büyük kaza riski var. Petrol tankerlerinden çıkan egzoz gazı ve çöpler de sorun teşkil ediyor ve hem balıkçılık birebir vakitte turizm kesimi için sorun yaratıyor” dedi.
ATİNA BU SEVKİYATI GEÇEN YILA NAZARAN 4’E KATLADI
Refinitiv bilgilerini kullanan Nikkei muhabirleri, son 6 ayda Yunanistan açıklarında, 175 tankerin bu yolla 23.9 milyon varil Rus petrolünü öbür bir tankere transfer ettiğini tespit etti. 24 Şubat-22 Ağustos tarihleri içinde geçen yıl bu yolla taşınan Rus petrolü ölçüsünün 4.3 milyon varil olduğu aktarıldı.
Uluslararası Güç Ajansı datalarına göre, AB’nin temmuzda Rus petrolü ithalatı günlük ortalama 2,8 milyon varil olmuştu. Bu sayı, ocak ayı ortalamasının yüzde 26 aşağısında. Nikkei’ye konuşan Yunan yetkililer ise, petrol transferinin Yunan karasularında değil milletlerarası sularda gerçekleştiğini öne sürdü.
Rusya yaptırımlar niçiniyle Ural petrolünü yaklaşık 30-35 dolar indirimle satarken, Türkiye’deki rafinerilerin de bu yolla ucuz petrol aldığı ve bu sayede yüksek kârlar elde ettiği biliniyor.