Yenilmez
Active member
Pandemi periyodunun tedarik zincirinde açtığı hasar tüm dünyada tesirini göstermeye devam ediyor. Bilhassa çip ve ham husus ticaretinde global bir sorun yaşanıyor. Lakin uzun müddettir Türkiye’deki üretim sistemini de etkileyen bu sorun kurdaki süratle yükselişle birlikte farklı bir boyut kazandı. Neredeyse her dalda kendini gösteren tedarik sorunu beraberinde fiyatların da süratle yükselmesine niye oluyor.
Şu an için kriz tanımlaması yapılmasa da krize yakın bir sıkışıklığın olduğunu söyleyen Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Lideri Sinan Öncel’e nazaran yüksek kapasite ile üretim yapan firmaların üretim bantlarını durdurmamak için ham husus stoğu yapması büyük sorunlar oluşturuyor.
Türkiye, üretiminin büyük kısmında kullandığı ham hususları ithal ediyor. Hem milletlerarası piyasadaki fiyat artışları birebir vakitte Türk Lirası’ndaki süratli kıymet kaybı bu hususta üreticiyi çok yıpratıyor.
“VERGİ İNDİRİMİ YAPILMAZSA BADİRE BÜYÜR”
“SÜREKLİ FİYAT ARTACAK BEKLENTİSİ VAR”
TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) Otomotiv Tedarik Sanayi Meclis Lideri Alper Kanca da piyasada yaşanan tedarik sorununun temelinde global tesirlerin yattığını lakin Türkiye iktisadında yaşanan dalgalanmaların bu tesirin katlanmasına niye olduğunu söylüyor.
Global iktisatta konteyner, çip, magnezyum, çelik ve plastik temininin çok zorlaştığını belirten Kanca, “Para ünitemizdeki dalgalanma bu tedarik problemini farklı bir boyuta taşıyor. 2001’deki kriz ortamının bir gibisi yaşanıyor. Beşerler elindeki eseri satmak istemiyor. Zira bugün sattığı fiyattan yerine yeni eser koyamayacağından korkuyor. 10 liraya satılacak eser daima fiyatlar artacak beklentisi ile elde tutuluyor. Tahminen 12 liraya satarım beklentisi var. Bu birlikteinde stokçuluğu da getiriyor. Bugün bir ham maddeyi istediğiniz tarihte alabilmeniz pek mümkün değil. Ayrıyeten para siyasetinde belirsizlik de bunu tetikliyor. Yani kimse liranın dolar karşısındaki konumun ne olacağını anlamış değil. Güya özgür bırakılmış üzere. Bu da davranışları etkiliyor” sözlerini kullanıyor.
“KİMSE FİYATLARIN NEREYE GİDECEĞİNDEN EMİN DEĞİL”
Oluşan belirsizlik ortamı niçiniyle üreticilerin fiyatlama planlamasının bozulması da gerçek fiyat artışlarının üstüne yapay artışların da yapılmasına niye oluyor.
BMD Lideri Sinan Öncel, “Kimse fiyatların nereye gideceğinden emin değil. Bugün 10 dolardan ham unsur aldığında kimse bunu satmak istemiyor. Yarın 12 dolara alabilirim diye bugün sattığı esere bile artırım yapıyor. bu biçimdece bir yapay enflasyon oluşuyor” sözlerini kullanıyor.
“KORKU ALIŞVERİŞİ YAPILIYOR”
Öncel’e nazaran beşerler daima meblağların artacağı telaşı ile bu süreçte alışverişlerini arttırdı. Alışverişlerde önemli bir ivme gördüklerini belirten Öncel, şunları söylüyor: “Eskiden beşerler yüksek enflasyon periyotlarında her eserin fiyatının artacağından korktuğu için bilhassa teknolojik eserleri almaya çalışırdı. Artık misal bir davranışı görüyoruz. İmkanı olanlar genel olarak her eserin fiyatının daima artacağını düşünerek alışverişe koşuyor. Yarın alamamaktan korkuyor. Tabi buna bir de turist alışverişlerini eklemek gerek. Geçen ay 100 doları olan turist bu Türkiye’den epey daha fazla eser satın alabilir. Biz mağazalarımızda bu hareketi görüyoruz. Yakında Bankalararası Kart Merkezi (BKM) bilgileri belirtildiğında bunu istatistiklerde de nazaranceğiz.”
“YENİ DÖNEM ESERLERİ EN AZYÜZDE 70 ARTIRIMLA SATILACAK”
Şimdiye kadar piyasada satılan mamüllerin altı ay evvelki fiyatlama ile raflarda olduğunu belirten Öncel, “Yeni dönem eserleri en az yüzde 70 artırımla satılacak. Maliyetlerdeki artış bu biçimde devam ederse mağazalar kapanmak zorunda kalır. 100 liraya sattığımız eserin yerine yenisini koymak için en az 160 lira gerekiyor” dedi.
Öncel’in altını çizdiği öbür mevzu ise sermayelerdeki erime. Öncel, “Kendi üreticilerimizle konuştuğumuzda bunu daha düzgün anlıyoruz. Bu yıl Gaziantep’teki bir üreticimiz yalnızca dolardaki artış yüzünden yüzde 20 küçülmek zorunda olduğunu belirtti. Zira beşerler artık daha az ham husus alabiliyor. Bu da sermayelerin erimesine niye oluyor” diye konuştu.
BMD HANGİ BÖLÜMLERİ KAPSIYOR?
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), Eylül 2001’de, başta hazır giysi olmak üzere, perakende bölümünden firmaların iştirakiyle kuruldu. Bağlantı, optik, mobilya, ayakkabı, küçük mutfak eserleri, kozmetik, aksesuar, konut dokuması ve dekorasyonu, epey katlı mağazacılık üzere alanları içeriyor.
Kaynak: Deutsche Welle Türkçe
Haberler.com – İktisat Haberleri
Şu an için kriz tanımlaması yapılmasa da krize yakın bir sıkışıklığın olduğunu söyleyen Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Lideri Sinan Öncel’e nazaran yüksek kapasite ile üretim yapan firmaların üretim bantlarını durdurmamak için ham husus stoğu yapması büyük sorunlar oluşturuyor.
Türkiye, üretiminin büyük kısmında kullandığı ham hususları ithal ediyor. Hem milletlerarası piyasadaki fiyat artışları birebir vakitte Türk Lirası’ndaki süratli kıymet kaybı bu hususta üreticiyi çok yıpratıyor.
“VERGİ İNDİRİMİ YAPILMAZSA BADİRE BÜYÜR”
“SÜREKLİ FİYAT ARTACAK BEKLENTİSİ VAR”
TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) Otomotiv Tedarik Sanayi Meclis Lideri Alper Kanca da piyasada yaşanan tedarik sorununun temelinde global tesirlerin yattığını lakin Türkiye iktisadında yaşanan dalgalanmaların bu tesirin katlanmasına niye olduğunu söylüyor.
Global iktisatta konteyner, çip, magnezyum, çelik ve plastik temininin çok zorlaştığını belirten Kanca, “Para ünitemizdeki dalgalanma bu tedarik problemini farklı bir boyuta taşıyor. 2001’deki kriz ortamının bir gibisi yaşanıyor. Beşerler elindeki eseri satmak istemiyor. Zira bugün sattığı fiyattan yerine yeni eser koyamayacağından korkuyor. 10 liraya satılacak eser daima fiyatlar artacak beklentisi ile elde tutuluyor. Tahminen 12 liraya satarım beklentisi var. Bu birlikteinde stokçuluğu da getiriyor. Bugün bir ham maddeyi istediğiniz tarihte alabilmeniz pek mümkün değil. Ayrıyeten para siyasetinde belirsizlik de bunu tetikliyor. Yani kimse liranın dolar karşısındaki konumun ne olacağını anlamış değil. Güya özgür bırakılmış üzere. Bu da davranışları etkiliyor” sözlerini kullanıyor.
“KİMSE FİYATLARIN NEREYE GİDECEĞİNDEN EMİN DEĞİL”
Oluşan belirsizlik ortamı niçiniyle üreticilerin fiyatlama planlamasının bozulması da gerçek fiyat artışlarının üstüne yapay artışların da yapılmasına niye oluyor.
BMD Lideri Sinan Öncel, “Kimse fiyatların nereye gideceğinden emin değil. Bugün 10 dolardan ham unsur aldığında kimse bunu satmak istemiyor. Yarın 12 dolara alabilirim diye bugün sattığı esere bile artırım yapıyor. bu biçimdece bir yapay enflasyon oluşuyor” sözlerini kullanıyor.
“KORKU ALIŞVERİŞİ YAPILIYOR”
Öncel’e nazaran beşerler daima meblağların artacağı telaşı ile bu süreçte alışverişlerini arttırdı. Alışverişlerde önemli bir ivme gördüklerini belirten Öncel, şunları söylüyor: “Eskiden beşerler yüksek enflasyon periyotlarında her eserin fiyatının artacağından korktuğu için bilhassa teknolojik eserleri almaya çalışırdı. Artık misal bir davranışı görüyoruz. İmkanı olanlar genel olarak her eserin fiyatının daima artacağını düşünerek alışverişe koşuyor. Yarın alamamaktan korkuyor. Tabi buna bir de turist alışverişlerini eklemek gerek. Geçen ay 100 doları olan turist bu Türkiye’den epey daha fazla eser satın alabilir. Biz mağazalarımızda bu hareketi görüyoruz. Yakında Bankalararası Kart Merkezi (BKM) bilgileri belirtildiğında bunu istatistiklerde de nazaranceğiz.”
“YENİ DÖNEM ESERLERİ EN AZYÜZDE 70 ARTIRIMLA SATILACAK”
Şimdiye kadar piyasada satılan mamüllerin altı ay evvelki fiyatlama ile raflarda olduğunu belirten Öncel, “Yeni dönem eserleri en az yüzde 70 artırımla satılacak. Maliyetlerdeki artış bu biçimde devam ederse mağazalar kapanmak zorunda kalır. 100 liraya sattığımız eserin yerine yenisini koymak için en az 160 lira gerekiyor” dedi.
Öncel’in altını çizdiği öbür mevzu ise sermayelerdeki erime. Öncel, “Kendi üreticilerimizle konuştuğumuzda bunu daha düzgün anlıyoruz. Bu yıl Gaziantep’teki bir üreticimiz yalnızca dolardaki artış yüzünden yüzde 20 küçülmek zorunda olduğunu belirtti. Zira beşerler artık daha az ham husus alabiliyor. Bu da sermayelerin erimesine niye oluyor” diye konuştu.
BMD HANGİ BÖLÜMLERİ KAPSIYOR?
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), Eylül 2001’de, başta hazır giysi olmak üzere, perakende bölümünden firmaların iştirakiyle kuruldu. Bağlantı, optik, mobilya, ayakkabı, küçük mutfak eserleri, kozmetik, aksesuar, konut dokuması ve dekorasyonu, epey katlı mağazacılık üzere alanları içeriyor.
Kaynak: Deutsche Welle Türkçe
Dolar rekor kırarak 12 ₺'yi gördü?
Peki doların yükselişi sizce devam edecek mi?#Dolar #Dolar12
— Haberler (@Haberler) November 23, 2021
Haberler.com – İktisat Haberleri