Çin’in trol ordusuna Twitter’dan darbe Twitter, Çin’in Sincan’da Uygurlara yönelik insan hakları ihlallerini yalanlamak hedefiyle açılan binlerce propaganda hesabı tespit etti. Geçersiz Uygur profilleri oluşturarak, bölgede memnun bir biçimde yaşadıkları imajlar paylaşan kelam konusu hesapların, direkt Çin devletiyle irtibatlı olduğu ortaya çıktı. Twitter, bunun üzerine bu hesapları kapattı.
The Guardian’ın aktardığına bakılırsa; paylaşım yapılan ağlar araştırıldığında, ekseriyetle pornografik yahut Kore dizileriyle ilgili paylaşımlar yapan hesapların dönüştürüldüğü, Çinli diplomatlar ve yetkililer tarafınca desteklendikleri ancak fazlaca az etkileşim aldığı öğrenildi. Twitter, Çin’de yasaklı bulunmasına karşın yetkililer sık sık denizaşırı ülkelerde hesap kullanıyor.
‘UYGUR’ ÜZERE DAVRANIP ÇİNLİ YÖNETİCİLERİ SAVUNMUŞLAR
Avustralya Stratejik Siyaset Enstitüsü’ndeki (ASPI) niyet kuruluşundaki analistlere göre, Twitter’ın kapattığı 2 bin 160 hesabın içerikleri ‘utanç verici bir biçimde’ üretilmiş ve inkar edilemez bir boyutta.
Çin temaslı bu hesaplar iki kümede yer alıyor; en büyüğü Çin Komünist Partisinin propagandasını güçlendiren 2 bin 48 hesaptan oluşan bir ağ ve özel bir şirket olan ‘Changyu Culture’ ile irtibatlı 112 hesaplık bir ağ. Her ağdan 30.000’den çok paylaşım tespit edildi ve bunlarda çoklukla #StopXinjiangRumours (Sincan’daki söylentileri durdurun) etiketi altında propaganda aracı olan ‘kanıtlar’ paylaşılmış. Ayrıyeten Sincan’ın ‘gerçeği’ olduğunu argüman ettikleri görüntüler paylaşılıp, Çinli yöneticileri amaç alan bildirilere ‘Uygur’ olarak karşılık verilmiş.
‘ÇOK MANTIKSIZ BİR TEŞEBBÜS, DÜZMECE OLDUĞU AŞİKAR’
Paylaşımlar ayrıyeten eski ABD Dışişleri Bakanı Mike Pompeo’nun hesabını ve Sincan eyalet yetkilileri tarafınca desteklenen bir pazarlama kümesi olduğu bilinen ve şu anda askıya alınan Changyu Culture YouTube kanalıyla ilişkili birfazlaca görüntüyü tekraren yanlış etiketlemiş. ASPI, olayın son derece mantıksız bir propaganda teşebbüsü olduğunu zira geçersizliğinin aşikar olduğunu fakat bir daha de kaygı kaynağı olduğunu söylemiş oldu.
ASPI, tanımlanan hesapların yüzde 97’sinin beşten az takipçiye sahip olduğunu ve hesapların yüzde 73’ünün sıfır takipçiye sahip olduğunu tespit etti. Paylaşımların yüzde 98’inde beğeni yahut ‘retweet’ yokken, geri kalanının ekseriyetle Çinli diplomatlar ve yetkililer tarafınca desteklenerek içeriği yayıp ona meşruiyet kazandırdığını ortaya koydu.
ASPI araştırmacısı Albert Zhang, “Hedef aslında Çin hükümetine kuşkuyla bakan beşerler değil, Çin devlet medyasına güvenen ve batılı ana akım medyaya kuşkuyla bakan insanlara yönelik” dedi.
The Guardian’ın aktardığına bakılırsa; paylaşım yapılan ağlar araştırıldığında, ekseriyetle pornografik yahut Kore dizileriyle ilgili paylaşımlar yapan hesapların dönüştürüldüğü, Çinli diplomatlar ve yetkililer tarafınca desteklendikleri ancak fazlaca az etkileşim aldığı öğrenildi. Twitter, Çin’de yasaklı bulunmasına karşın yetkililer sık sık denizaşırı ülkelerde hesap kullanıyor.
‘UYGUR’ ÜZERE DAVRANIP ÇİNLİ YÖNETİCİLERİ SAVUNMUŞLAR
Avustralya Stratejik Siyaset Enstitüsü’ndeki (ASPI) niyet kuruluşundaki analistlere göre, Twitter’ın kapattığı 2 bin 160 hesabın içerikleri ‘utanç verici bir biçimde’ üretilmiş ve inkar edilemez bir boyutta.
Çin temaslı bu hesaplar iki kümede yer alıyor; en büyüğü Çin Komünist Partisinin propagandasını güçlendiren 2 bin 48 hesaptan oluşan bir ağ ve özel bir şirket olan ‘Changyu Culture’ ile irtibatlı 112 hesaplık bir ağ. Her ağdan 30.000’den çok paylaşım tespit edildi ve bunlarda çoklukla #StopXinjiangRumours (Sincan’daki söylentileri durdurun) etiketi altında propaganda aracı olan ‘kanıtlar’ paylaşılmış. Ayrıyeten Sincan’ın ‘gerçeği’ olduğunu argüman ettikleri görüntüler paylaşılıp, Çinli yöneticileri amaç alan bildirilere ‘Uygur’ olarak karşılık verilmiş.
‘ÇOK MANTIKSIZ BİR TEŞEBBÜS, DÜZMECE OLDUĞU AŞİKAR’
Paylaşımlar ayrıyeten eski ABD Dışişleri Bakanı Mike Pompeo’nun hesabını ve Sincan eyalet yetkilileri tarafınca desteklenen bir pazarlama kümesi olduğu bilinen ve şu anda askıya alınan Changyu Culture YouTube kanalıyla ilişkili birfazlaca görüntüyü tekraren yanlış etiketlemiş. ASPI, olayın son derece mantıksız bir propaganda teşebbüsü olduğunu zira geçersizliğinin aşikar olduğunu fakat bir daha de kaygı kaynağı olduğunu söylemiş oldu.
ASPI, tanımlanan hesapların yüzde 97’sinin beşten az takipçiye sahip olduğunu ve hesapların yüzde 73’ünün sıfır takipçiye sahip olduğunu tespit etti. Paylaşımların yüzde 98’inde beğeni yahut ‘retweet’ yokken, geri kalanının ekseriyetle Çinli diplomatlar ve yetkililer tarafınca desteklenerek içeriği yayıp ona meşruiyet kazandırdığını ortaya koydu.
ASPI araştırmacısı Albert Zhang, “Hedef aslında Çin hükümetine kuşkuyla bakan beşerler değil, Çin devlet medyasına güvenen ve batılı ana akım medyaya kuşkuyla bakan insanlara yönelik” dedi.