Yenilmez
Active member
Salgın periyodunda insanların meskenlere kapanması, eğitim, iş ve cümbüş faaliyetlerini meskenden yapması bilgisayarlar, akıllı aygıtlar, tablet ve oyun konsollarının kullanmasını çiplere olan talebi artırdı. Elektronikten cep telefonlarına, savunma sanayiinden otomotiv dalına kadar biroldukça alanda kullanılan çipler bütün dünyada âdeta karaborsaya düştü. Dev markalar üretimlerine orta vermek zorunda kaldı.
GLOBAL İKTİSADA MALİYETİ 500 MİLYAR DOLARA ULAŞABİLİR
Tıpkı biçimde dünyaca ünlü cep telefonu üreticileri, üretimlerini kısmak zorunda kaldı. Apple, Huawei ve Samsung satış maksatlarını aşağı istikametli revize etti. Artan taleple bir arada, pandemi niçiniyle Uzak Doğu’daki çip fabrikalarının üretimlerine orta vermesi krizi daha da tetikledi. Çip krizinin, yalnızca global otomotiv dalına faturası 210 milyar doları bulurken buldu. Çip krizinin global iktisada maliyetinin 500 milyar dolarlık bir boyuta ulaşacağı kestirim ediliyor.
KRİZ 2022’NİN SONUNA KADAR SÜREBİLİR
Global çapta çip krizinden birinci etkilenen dal otomotiv oldu. Dünyanın en büyük otomotiv üreticilerinden GM Motors’tan yapılan açıklamada pandeminin şokunu atlatan dalın, çip yokluğu sebebiyle tekrar darboğaza girdiği açıklandı. Şirket 2021 2021-2022 model araçlarında ‘start-stop’ özelliğinin bulunmayacağını duyurdu. Ayrıyeten araç hareket hâlinde değilken motoru büsbütün kapatan özelliğin, Chevrolet Tahoe ve Suburban, GMC Yukon ve Yukon XL, Cadillac Escalade ve Escalade ESV SUV modellerinde olmayacağını deklare etti. Fransa otomotiv dalı temsilcileri 2021 sonunda koyulan 1,8 milyon adetlik satış maksadının tutulmasının mümkün olmayacağını belirtti. Volkswagen’in Audi ve Porsche üzere markalarından da krizin tesirlerini 2022 yılı ikinci yarısına kadar devam edeceğini kamuoyuna duyurdu.
BİRÇOK ŞİKRET ÜRETİME ORTA VERMEK ZORUNDA KALDI
Küresel çapta devam eden çip krizi Türkiye’de de önemli biçimde hissedilmeye başladı. Otomotivde tedarik probleminin öngörülenden daha uzun sürmesi sebebiyle yıllık ihracat amacı 80 bin adet düşürülerek revize edilmişti. Bu alandaki talebin her geçen gün arttığı ülkemizde, çip bulunamamasından dolayı birfazlaca şirket üretimlerine orta vermek ya da maksatlarını revize etmek mecburiyetinde kaldı. Son olarak Renault, 15 gün boyunca üretime orta verdi. Türkiye gazetesinin haberine bakılırsa üretimde çip kullanan firmalar evvelden 6 cent pahası olan çip fiyatının şu an karaborsada olduğunu tabir etti.
STOKLARIN ZAHMETE GİRMESİNDEN KORKULUYOR
Öte yandan biroldukça şirket çip üretim yatırımına sürat verdi. Global bilgisayar çipi tedarikinin yüzde 63’ünü karşılayan Tayvan Yarı İletken Üretim Şirketi (TSMC) Japonya’da çip fabrikası kurma sonucu aldı. Lakin büyük yatırımlar için uzunca bir süre gerekiyor. Bu sebeple dünyada eser stoklarının soruna girmesi ve fiyat artışlarından korkuluyor.
GLOBAL İKTİSADA MALİYETİ 500 MİLYAR DOLARA ULAŞABİLİR
Tıpkı biçimde dünyaca ünlü cep telefonu üreticileri, üretimlerini kısmak zorunda kaldı. Apple, Huawei ve Samsung satış maksatlarını aşağı istikametli revize etti. Artan taleple bir arada, pandemi niçiniyle Uzak Doğu’daki çip fabrikalarının üretimlerine orta vermesi krizi daha da tetikledi. Çip krizinin, yalnızca global otomotiv dalına faturası 210 milyar doları bulurken buldu. Çip krizinin global iktisada maliyetinin 500 milyar dolarlık bir boyuta ulaşacağı kestirim ediliyor.
KRİZ 2022’NİN SONUNA KADAR SÜREBİLİR
Global çapta çip krizinden birinci etkilenen dal otomotiv oldu. Dünyanın en büyük otomotiv üreticilerinden GM Motors’tan yapılan açıklamada pandeminin şokunu atlatan dalın, çip yokluğu sebebiyle tekrar darboğaza girdiği açıklandı. Şirket 2021 2021-2022 model araçlarında ‘start-stop’ özelliğinin bulunmayacağını duyurdu. Ayrıyeten araç hareket hâlinde değilken motoru büsbütün kapatan özelliğin, Chevrolet Tahoe ve Suburban, GMC Yukon ve Yukon XL, Cadillac Escalade ve Escalade ESV SUV modellerinde olmayacağını deklare etti. Fransa otomotiv dalı temsilcileri 2021 sonunda koyulan 1,8 milyon adetlik satış maksadının tutulmasının mümkün olmayacağını belirtti. Volkswagen’in Audi ve Porsche üzere markalarından da krizin tesirlerini 2022 yılı ikinci yarısına kadar devam edeceğini kamuoyuna duyurdu.
BİRÇOK ŞİKRET ÜRETİME ORTA VERMEK ZORUNDA KALDI
Küresel çapta devam eden çip krizi Türkiye’de de önemli biçimde hissedilmeye başladı. Otomotivde tedarik probleminin öngörülenden daha uzun sürmesi sebebiyle yıllık ihracat amacı 80 bin adet düşürülerek revize edilmişti. Bu alandaki talebin her geçen gün arttığı ülkemizde, çip bulunamamasından dolayı birfazlaca şirket üretimlerine orta vermek ya da maksatlarını revize etmek mecburiyetinde kaldı. Son olarak Renault, 15 gün boyunca üretime orta verdi. Türkiye gazetesinin haberine bakılırsa üretimde çip kullanan firmalar evvelden 6 cent pahası olan çip fiyatının şu an karaborsada olduğunu tabir etti.
STOKLARIN ZAHMETE GİRMESİNDEN KORKULUYOR
Öte yandan biroldukça şirket çip üretim yatırımına sürat verdi. Global bilgisayar çipi tedarikinin yüzde 63’ünü karşılayan Tayvan Yarı İletken Üretim Şirketi (TSMC) Japonya’da çip fabrikası kurma sonucu aldı. Lakin büyük yatırımlar için uzunca bir süre gerekiyor. Bu sebeple dünyada eser stoklarının soruna girmesi ve fiyat artışlarından korkuluyor.