Çocuklar İnternette En Çok Ne Arıyor? 2020, çocuklar için en alışılmadık senelerdan biri oldu. Pandemi niçiniyle dünya genelinde eğitim, arkadaşlar ve aileyle bağlantı ve cümbüş dahil olmak üzere birfazlaca hayat alışkanlığını değişime uğradı. Kaspersky
Çocuklar içinde en tanınan web sitesi kategorileri ‘yazılım, ses, video’ olurken, (%44,38), ‘internet bağlantı medyası’ (%22,08) ve ‘bilgisayar oyunları’ (%13,67) bunu takip etti. En tanınan uygulamalar içinde YouTube açık ortayla liderliği alarak, dünya genelinde çocuklar içinde en tanınan görüntü hizmeti olmaya devam etti. İkinci sırada WhatsApp, üçüncü sırada tanınan toplumsal ağ TikTok yer aldı. Brawl Stars, Roblox, Among Us ve Minecraft oyunları da bir daha listenin üst sıralarına yerleşti.
Çocuklar YouTube’da müzik görüntüleri dinleme ve izleme konusunda pek faal. Aramalarının %17,35’ini müzik görüntüleri oluşturuyor. İstatistiklerde bir dizi “trend” görüntüsü da yer alıyor. “Pop it and simple dimple” ve “ASMR”, sorguların %4,43’ünü oluşturuyor. Gacha Life ile ilgili sorgular de %4’lük bir hisseyle dünyanın dört bir yanından çocukların ilgisini çekiyor.
Müzik zevkleri kelam konusu olduğunda, BTS ve BLACKPINK üzere klâsik K-POP kümelerinin yanı sıra Ariana Grande, Billie Eilish ve Travis Scott üzere müzikçiler ve ‘phonk’ isimli müzik çeşidi tanınan hale geldi. Ayrıyeten aramalarda yaratıcı görüntülere yanlışsız bir eğilim var. Çeşitli programlarda müzik oluşturma konusunda daha fazla ritim, örnek ve ders talebi listenin başında yer alıyor. Ayrıyeten TikTok çocuklar için ana müzik trendlerini belirlemeye devam ediyor.
Çizgi sinemalar, dünya genelindeki çocukların yaptığı tüm görüntü aramalarının yarısını (%50,21) oluşturuyor. Aranan en tanınan çizgi sinemalar Lady Bug and Harika Cat, Gravity Falls ve Peppa Pig. İkinci sırada çeşitli TV programları yer alıyor ve İngilizce lisanında en sık yapılan arama The Voice Kids. Sinemalarda ve dizilerde en tanınan fragmanlar Godzilla vs Kong, Zach Snyder’ın son Justice League sineması ve Disney+ küçük dizisi WandaVision oldu. Netflix ayrıyeten daha fazla çocuğun dikkatini çekmeye devam ediyor. Platform aracılığıyla en sık yapılan aramalar Cobra Kai ve Stranger Things üzerine.
TikTok, çocuklar içinde emsalsiz liderliğini sürdürürken, beraberinde toplumsal ağ algısı da değişmeye başladı. Artık yalnızca klipler ve dudak senkronizasyonları için bir toplumsal ağ olmaktan çıkıp, daha eğitici ve yaratıcı içeriklere yer vermeye başladı. TikTok görüntüleri oluşturmak için oyuncu, direktör ve tüm sinema takımının işini bir kişinin yapması gerekiyor. Bütün bunlar, gelecekte çocuklar için yararlı olabilecek hünerleri geliştirmekle kalmıyor, bununla birlikte onları meslek seçiminde de yönlendirebiliyor.
Görüntü oyunları içinde tanınan olanlar Minecraft (%22,84), Fortnite (%6,73), Among Us (%3,80), son vakit içinderda çocukların dikkatini çeken Brawl Stars (%6,34) ve Roblox oldu (%3,82). Tüm bölgeler içinde, bilgisayar oyunlarına ayrılmış siteleri ziyaret etmede en çok öne çıkanlar Kazakistanlı çocuklar (%26,01). İkinci sırada İngiltere’den çocuklar yer alıyor (%19,40). Çocukların görüntü oyunlarına ayrılmış siteleri neredeyse hiç ziyaret etmediği Hindistan’da ise tablo çok farklı (sadece %5,08).
Kaspersky Web İçerik Tahlili Uzmanı Anna Larkina, sonuçları şöyleki yorumluyor: “Çağdaş çocuklar fazlaca küçük yaşlardan itibaren ellerinde teknolojik aletlerle büyüyorlar. Bu yüzden dijital dünyaya süratle adapte oluyorlar ve yeni teknolojilerde fazlaca daha süratli ustalaşıyorlar. Örneğin TikTok’un kısa müddette çocuklar içinde trend belirleyicilerden biri haline geldiğini ve dikkatlerini çekmeye devam ettiğini görüyoruz. bununla birlikte, YouTube, kısmen görüntü oyunlarının oynanışını gösterenlerin de olduğu epey çeşitli görüntülerden dolayı çocuklar içinde popülerlik açısından liderliğini sürdürüyor. Çocukların internetteki ilgi alanlarını anlamak ve tahlil etmek, güvenlik konusuna dikkat etmemize yardımcı oluyor. Bir çocuğun ne çeşit müzik dinlediğini, en sevdiği blog müelliflerinin kim olduğunu yahut hangi oyunları oynadığını bilen ebeveynler, çocuklarla olan inanç bağını güçlendirebilirler. Örneğin bir arada bir TikTok görüntüsü çekebilirler. Bu hem de ebeveynlerin çocuklarını çevrimiçi ortamda potansiyel tehlikelerden müdafaalarına yardımcı olmalarını da sağlar.”
Çocukların daha yeterli bir çevrimiçi tecrübe yaşamalarını sağlamak için Kaspersky, ebeveynlere şunları öneriyor:
Çocuklar içinde en tanınan web sitesi kategorileri ‘yazılım, ses, video’ olurken, (%44,38), ‘internet bağlantı medyası’ (%22,08) ve ‘bilgisayar oyunları’ (%13,67) bunu takip etti. En tanınan uygulamalar içinde YouTube açık ortayla liderliği alarak, dünya genelinde çocuklar içinde en tanınan görüntü hizmeti olmaya devam etti. İkinci sırada WhatsApp, üçüncü sırada tanınan toplumsal ağ TikTok yer aldı. Brawl Stars, Roblox, Among Us ve Minecraft oyunları da bir daha listenin üst sıralarına yerleşti.
Çocuklar YouTube’da müzik görüntüleri dinleme ve izleme konusunda pek faal. Aramalarının %17,35’ini müzik görüntüleri oluşturuyor. İstatistiklerde bir dizi “trend” görüntüsü da yer alıyor. “Pop it and simple dimple” ve “ASMR”, sorguların %4,43’ünü oluşturuyor. Gacha Life ile ilgili sorgular de %4’lük bir hisseyle dünyanın dört bir yanından çocukların ilgisini çekiyor.
Müzik zevkleri kelam konusu olduğunda, BTS ve BLACKPINK üzere klâsik K-POP kümelerinin yanı sıra Ariana Grande, Billie Eilish ve Travis Scott üzere müzikçiler ve ‘phonk’ isimli müzik çeşidi tanınan hale geldi. Ayrıyeten aramalarda yaratıcı görüntülere yanlışsız bir eğilim var. Çeşitli programlarda müzik oluşturma konusunda daha fazla ritim, örnek ve ders talebi listenin başında yer alıyor. Ayrıyeten TikTok çocuklar için ana müzik trendlerini belirlemeye devam ediyor.
Çizgi sinemalar, dünya genelindeki çocukların yaptığı tüm görüntü aramalarının yarısını (%50,21) oluşturuyor. Aranan en tanınan çizgi sinemalar Lady Bug and Harika Cat, Gravity Falls ve Peppa Pig. İkinci sırada çeşitli TV programları yer alıyor ve İngilizce lisanında en sık yapılan arama The Voice Kids. Sinemalarda ve dizilerde en tanınan fragmanlar Godzilla vs Kong, Zach Snyder’ın son Justice League sineması ve Disney+ küçük dizisi WandaVision oldu. Netflix ayrıyeten daha fazla çocuğun dikkatini çekmeye devam ediyor. Platform aracılığıyla en sık yapılan aramalar Cobra Kai ve Stranger Things üzerine.
TikTok, çocuklar içinde emsalsiz liderliğini sürdürürken, beraberinde toplumsal ağ algısı da değişmeye başladı. Artık yalnızca klipler ve dudak senkronizasyonları için bir toplumsal ağ olmaktan çıkıp, daha eğitici ve yaratıcı içeriklere yer vermeye başladı. TikTok görüntüleri oluşturmak için oyuncu, direktör ve tüm sinema takımının işini bir kişinin yapması gerekiyor. Bütün bunlar, gelecekte çocuklar için yararlı olabilecek hünerleri geliştirmekle kalmıyor, bununla birlikte onları meslek seçiminde de yönlendirebiliyor.
Görüntü oyunları içinde tanınan olanlar Minecraft (%22,84), Fortnite (%6,73), Among Us (%3,80), son vakit içinderda çocukların dikkatini çeken Brawl Stars (%6,34) ve Roblox oldu (%3,82). Tüm bölgeler içinde, bilgisayar oyunlarına ayrılmış siteleri ziyaret etmede en çok öne çıkanlar Kazakistanlı çocuklar (%26,01). İkinci sırada İngiltere’den çocuklar yer alıyor (%19,40). Çocukların görüntü oyunlarına ayrılmış siteleri neredeyse hiç ziyaret etmediği Hindistan’da ise tablo çok farklı (sadece %5,08).
Kaspersky Web İçerik Tahlili Uzmanı Anna Larkina, sonuçları şöyleki yorumluyor: “Çağdaş çocuklar fazlaca küçük yaşlardan itibaren ellerinde teknolojik aletlerle büyüyorlar. Bu yüzden dijital dünyaya süratle adapte oluyorlar ve yeni teknolojilerde fazlaca daha süratli ustalaşıyorlar. Örneğin TikTok’un kısa müddette çocuklar içinde trend belirleyicilerden biri haline geldiğini ve dikkatlerini çekmeye devam ettiğini görüyoruz. bununla birlikte, YouTube, kısmen görüntü oyunlarının oynanışını gösterenlerin de olduğu epey çeşitli görüntülerden dolayı çocuklar içinde popülerlik açısından liderliğini sürdürüyor. Çocukların internetteki ilgi alanlarını anlamak ve tahlil etmek, güvenlik konusuna dikkat etmemize yardımcı oluyor. Bir çocuğun ne çeşit müzik dinlediğini, en sevdiği blog müelliflerinin kim olduğunu yahut hangi oyunları oynadığını bilen ebeveynler, çocuklarla olan inanç bağını güçlendirebilirler. Örneğin bir arada bir TikTok görüntüsü çekebilirler. Bu hem de ebeveynlerin çocuklarını çevrimiçi ortamda potansiyel tehlikelerden müdafaalarına yardımcı olmalarını da sağlar.”
Çocukların daha yeterli bir çevrimiçi tecrübe yaşamalarını sağlamak için Kaspersky, ebeveynlere şunları öneriyor:
- Çocuklarınızın ilgi alanları hakkında daha fazla bilgi edinin.
- İnternette bir arada sörf yapın ve öğrenin. Çocukların çevrimiçi ortamda nerede vakit geçirdiklerini görün ve onları en âlâ nasıl inançta tutabileceklerini keşfedin.
- Hassas ayrıntıların sadece gerçek hayatta tanıdıkları bireylerle ve iletileşme programları aracılığıyla, paylaşılması gerektiğini anlatın.
- Gerekirse ebeveyn denetimi uygulamaları indirin. Bu çeşit uygulamaların nasıl çalıştığını, çevrimiçi ortamda inançta kalmak için niye onlara gereksinim duyduklarını çocuklarınıza anlatın.
- Çevrimiçi güvenlik tedbirleri hakkında çocuklarla irtibat kurmaya daha fazla vakit ayırın. Çocuklarınıza nelerin hiç bir şartta internette yayınlanmaması gerektiğini ve niçinlerini anlatın.