Çocukların Dijital Kullanım Alışkanlıkları Paylaşıldı Çocuklar her vakit ebeveynlerinin yaptıklarını gözlemler ve kopyalar. Dijital alışkanlıklar kelam konusu olduğunda da durum bu biçimdedir. Çocuklar ebeveynlerinin daima olarak aygıtlarını kullandığını bakılırsabilirlerse, bu cins davranışları norm olarak kabul edecek ve internette epey fazla vakit geçireceklerdir. Rol model olmak kimi vakit sıkıntı olsa da ebeveynler çocuklarının davranışları üstündeki aksiyonlarının şuurunda olmalı ve ekran başındaki geçen vakit kelam konusu olduğunda da örnek olmaya çalışmalıdır.
Araştırma sonuçları, ebeveynlerin ve çocukların ekran başında geçirdikleri müddet içindeki ilgiyi ortaya koyuyor. Türkiye’de ebeveynlerin %55’i, çocukların %52’si gün ortasında birebir saatte, 3-5 saat boyunca aygıtlarını kullanıyor. Ek olarak, ebeveynlerin çoğunluğu hem kendilerinin (%56) tıpkı vakitte çocukların (%55) internette kâfi vakit harcadığına inanıyor.
Buna ek olarak sonuçlar, çocukların faal olarak aygıtları kullanma biçimini ebeveynlerinin kullanmasına bakılırsa uyarladığını gösteriyor. Örneğin ebeveynlerin %80’i aygıtlarda günde 2 saatten az vakit harcadığında, çocukları da birebir şeyi yapıyor. Yetişkinler aygıtlarını günde 2 saatten çok kullanırsa, çocukların da birebir şeyi yapma mümkünlüğü yüksek. Hadiselerin sırf %19’u bu örneğe maruz kalan çocukların aygıtlarla günde 2 saatten daha az etkileşim kurduğunu gösteriyor.
beraberinde raporun kararına nazaran ebeveynleri sistemli olarak aygıt kullanan çocuklar, çeşitli dijital alışkanlıklara daha fazla vakit harcıyor. Örneğin ebeveynleri ekseriyetle aygıt kullanan çocuklar, yemek sırasında çevrimiçi olarak 39 dakika daha fazla vakit harcıyor. Sohbet ederken iletileşmek çocuklara ortalama 41 dakika ekran mühleti ekliyor. Aile fotoğraflarını toplumsal medyada paylaşmak günde 31 dakika daha ekliyor.
Kaspersky Tüketici Eserleri Pazarlamadan Sorumlu Lider Yardımcısı Marina Titova, şunları söylüyor: “Bilgilerden de gördüğümüz üzere ebeveynler teknolojik aygıtlara ne kadar fazla vakit harcarsa, çocukların da aygıtlarına o kadar fazla vakit ayırması mümkündür. Ebeveynler, çocukları için daha güzel ekran vakti istikrarı sağlamak isterler. Asıl zorluk bunu nasıl başaracakları. Bugün, ebeveynlerin çocukları için dijital refahı güzelleştirmelerine ve ekran müddetlerinin inançlı ve istikrarlı olmasını sağlamalarına yardımcı olabilecek araçlar var. Bu bununla birlikte kendileri için bir örnek teşkil etmek ismine kusursuz bir seçenek.”
Çocuklar, gelişim çağında dijital bilgi tüketmekten fazla gerçek dünyayla somut etkileşimden çok daha fazla yararlanıyor. Örneğin on iki yaşından küçük çocukların soyutlama kapasitelerinin bir yetişkininkiyle kıyaslanabilir olması için kat etmeleri gereken uzun bir yol var. Evvel dünyayı hissetmeyi, duymayı, görmeyi, koklamayı ve tatmayı öğrenmeleri gerekiyor.
Münih’teki Liebling + Schatz Terapistleri Birgitt Hölzel ve Stefan Ruzas, “Ebeveynlerin ve ailelerin dijital medya kullanması her vakit öne çıkan bir bahis. Biroldukca ebeveyn, çocuklarının ekran başındaki vaktini net bir biçimde düzenlemenin ve erişebilecekleri içerik çeşidini denetim etmenin kâfi olduğuna inanıyor. Fakat bunu cezayla yapmak yerine, ebeveynler evvel kendi medya tüketimini azaltmalı” diyor.
Raporun tamamına bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
Çocuklarınıza yardımcı olmak ve aygıtlarını inançlı bir biçimde kullanmalarını sağlamak istiyorsanız şunları yapabilirsiniz:
Araştırma sonuçları, ebeveynlerin ve çocukların ekran başında geçirdikleri müddet içindeki ilgiyi ortaya koyuyor. Türkiye’de ebeveynlerin %55’i, çocukların %52’si gün ortasında birebir saatte, 3-5 saat boyunca aygıtlarını kullanıyor. Ek olarak, ebeveynlerin çoğunluğu hem kendilerinin (%56) tıpkı vakitte çocukların (%55) internette kâfi vakit harcadığına inanıyor.
Buna ek olarak sonuçlar, çocukların faal olarak aygıtları kullanma biçimini ebeveynlerinin kullanmasına bakılırsa uyarladığını gösteriyor. Örneğin ebeveynlerin %80’i aygıtlarda günde 2 saatten az vakit harcadığında, çocukları da birebir şeyi yapıyor. Yetişkinler aygıtlarını günde 2 saatten çok kullanırsa, çocukların da birebir şeyi yapma mümkünlüğü yüksek. Hadiselerin sırf %19’u bu örneğe maruz kalan çocukların aygıtlarla günde 2 saatten daha az etkileşim kurduğunu gösteriyor.
beraberinde raporun kararına nazaran ebeveynleri sistemli olarak aygıt kullanan çocuklar, çeşitli dijital alışkanlıklara daha fazla vakit harcıyor. Örneğin ebeveynleri ekseriyetle aygıt kullanan çocuklar, yemek sırasında çevrimiçi olarak 39 dakika daha fazla vakit harcıyor. Sohbet ederken iletileşmek çocuklara ortalama 41 dakika ekran mühleti ekliyor. Aile fotoğraflarını toplumsal medyada paylaşmak günde 31 dakika daha ekliyor.
Kaspersky Tüketici Eserleri Pazarlamadan Sorumlu Lider Yardımcısı Marina Titova, şunları söylüyor: “Bilgilerden de gördüğümüz üzere ebeveynler teknolojik aygıtlara ne kadar fazla vakit harcarsa, çocukların da aygıtlarına o kadar fazla vakit ayırması mümkündür. Ebeveynler, çocukları için daha güzel ekran vakti istikrarı sağlamak isterler. Asıl zorluk bunu nasıl başaracakları. Bugün, ebeveynlerin çocukları için dijital refahı güzelleştirmelerine ve ekran müddetlerinin inançlı ve istikrarlı olmasını sağlamalarına yardımcı olabilecek araçlar var. Bu bununla birlikte kendileri için bir örnek teşkil etmek ismine kusursuz bir seçenek.”
Çocuklar, gelişim çağında dijital bilgi tüketmekten fazla gerçek dünyayla somut etkileşimden çok daha fazla yararlanıyor. Örneğin on iki yaşından küçük çocukların soyutlama kapasitelerinin bir yetişkininkiyle kıyaslanabilir olması için kat etmeleri gereken uzun bir yol var. Evvel dünyayı hissetmeyi, duymayı, görmeyi, koklamayı ve tatmayı öğrenmeleri gerekiyor.
Münih’teki Liebling + Schatz Terapistleri Birgitt Hölzel ve Stefan Ruzas, “Ebeveynlerin ve ailelerin dijital medya kullanması her vakit öne çıkan bir bahis. Biroldukca ebeveyn, çocuklarının ekran başındaki vaktini net bir biçimde düzenlemenin ve erişebilecekleri içerik çeşidini denetim etmenin kâfi olduğuna inanıyor. Fakat bunu cezayla yapmak yerine, ebeveynler evvel kendi medya tüketimini azaltmalı” diyor.
Raporun tamamına bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
Çocuklarınıza yardımcı olmak ve aygıtlarını inançlı bir biçimde kullanmalarını sağlamak istiyorsanız şunları yapabilirsiniz:
- Çevrimiçi güvenlik tedbirleri hakkında çocuklarınızla irtibat kurmaya daha fazla vakit ayırın. Kendi alışkanlıklarınıza dikkat etmeyi deneyin. Yemek yerken yahut sohbet ederken akıllı telefonunuzu kullanıyor musunuz? Çocuklarınızın da birebir şeyi yapıp yapmadığına, telefonu uzağa koyduğunuzda farklı yansılar gösterip göstermediğine bakın.
- Ebeveyn denetimi uygulamalarını indirmeyi düşünün. Bu çeşit uygulamaların nasıl çalıştığını ve çevrimiçi ortamda inançta kalmak için niye onlara gereksinim duyduklarını açıklamak için bu mevzuyu çocuğunuzla konuşun.
- Çocuğunuzdan rastgele bir saklılık ayarını kendi başına kabul etmemesini isteyin ve ebeveynlerinden yardım istemelerini öğütleyin. Yetişkinler de saklılık kontratlarını okuma alışkanlığı edinmelidir.