Kaç Çeşit Redüktör Vardır ?

Duryan

Global Mod
Global Mod
Merhaba sevgili forum üyeleri,



Bugün hepimizin zaman zaman karşılaştığı, ancak detaylarını tam olarak bilemediğimiz bir konu üzerine konuşacağız: Redüktörler. Endüstriyel uygulamalardan günlük yaşamdaki birçok mekanik sisteme kadar geniş bir kullanım alanına sahip olan redüktörler, temelde dönme hızını ve bu esnada çıktı torkunu ayarlayan mekanik cihazlardır. Ancak, “Kaç çeşit redüktör vardır?” sorusu, bu basit tanımın çok ötesinde, geniş bir bilgi yelpazesi gerektiriyor. Bu yazımızda redüktörlerin çeşitlerini akademik bir titizlikle ama bir o kadar da gündelik ve arkadaş canlısı bir dille ele alacağız. Hazırsanız, başlayalım!



## 1. Dişli Redüktörler



Bu kategoride, redüktörlerin en yaygın kullanılan türlerini bulabilirsiniz. Dişli redüktörler, genellikle içerisinde birbirine mesh eden (yani dişlerin birbiri içine geçtiği) çeşitli dişli çarklardan oluşur. Bu çarklar sayesinde giriş ve çıkış hızları arasında istenilen oran elde edilir. Peki, bu kategoride kaç alt tür var?



### a. Spur (Düz Dişli) Redüktörler



Bu tip, en basit dişli formuna sahiptir. Dişlilerin eksenel (yani dişli çarkın dönüş eksenine paralel) yönde dizilmiş olması, onları yüksek hız uygulamaları için uygun kılar. Ancak, ani yük değişimlerinde ve yüksek tork gerektiren durumlarda diğer tiplere göre daha az tercih edilirler.



### b. Helisel Dişli Redüktörler



Spur redüktörlere göre biraz daha karmaşık bir yapıya sahip olan helisel dişli redüktörler, dişlilerin eğimli olması sayesinde daha sessiz çalışır ve daha fazla yük taşıyabilir. Bu özellikleri onları, geniş bir endüstriyel uygulama yelpazesinde ideal bir seçenek haline getirir.



### c. Konik Dişli Redüktörler



Bu redüktörler, isimlerinden de anlaşılacağı üzere, konik şekilli dişlilere sahiptir. Bu özellik, onlara farklı eksenlerde güç aktarabilme yeteneği kazandırır. Dolayısıyla, dönüş yönünün değiştirilmesi gereken uygulamalarda sıklıkla kullanılırlar.



## 2. Sonsuz Vidalı Redüktörler



Sonsuz vidalı redüktörler, bir dişli ve bir vidanın birleşiminden oluşur. Bu kombinasyon, çok düşük hızlarda bile yüksek tork elde edilmesini sağlar
 
Üst