STRIF
Member
NASA, yanılgılı çalışan bir motor bilgisayarı sebebiyle dünyanın en kuvvetli roketi olması planlanan Uzay Fırlatma Sistemi’nin açılış aktifliğinin ve fırlatmanın planlandığı üzere Şubat 2022’de gerçekleşmeyeceğini söylemiş oldu. Sorunun uzay mekiğine kadar uzanan dört RS-25 motorundan birinde bulunan bilgisayarda meydana geldiği bilgisi paylaşıldı.
NASA’da işler aksıyor
Orion yahut resmi adıyla Orion Çok Emelli Mürettebat Aracı NASA’nın hayli maksatlı uzay seyahatleri için tasarladığı 74 bin pound (33.5 metrik ton) yükündeki en büyük ve son teknoloji aracıdır. Bu mekiğin, alçak Dünya yörüngesi (LEO) ötesindeki maksatlara dört astronotluk bir grubu taşıması amaçlanıyor.
Uzaya Fırlatma Sistemini başlatmak için NASA tarafınca geliştirilmekte olan Orion’un asli bakılırsavi Mars, asteroitler ve insani keşfi kolaylaştırmak. Olağan gerekli durumlarda Milletlerarası Uzay İstasyonu’nun mürettebatını yahut gereçlerini de nakletmek için kullanılabilecek.
Şu anda NASA’nın Florida’daki Kennedy Uzay Merkezi’ndeki araç montaj binası ortasında entegre testlerinden geçiriliyor. Başarılı bir sonuç alınması halinde Artemis 1’in Ay’a gidiş ve dönüş bakılırsavinde kullanılacak gerçek bir fırlatmaya taban hazırlayacaktı.
NASA, yaklaşmakta olan Ay misyonları için 332 fit yüksekliğindeki (101 metrelik) roketi kullanmayı planlıyor. Ama son testte karşılaşılan kusur, bu projenin gerçek hayattaki işleyişini nazaranceğimiz tarihin ertelenmesine sebep oldu. Fakat bekleyişin hayli uzun olmayacağı söyleniyor.
Tamamlandığında dünyanın en kuvvetli roketi olacağı söyleniyor. Ancak muhtemelen SpaceX, bu başarıyı önümüzdeki yıl birinci defa fırlatılması planlanan Starship ile birlikte NASA’nın ellerinden alacak. bir daha de uzay ajansı bu roketle birlikte bir kere daha ismini tarihe yazdırmayı başaracak.
NASA, entegre testi yürütürken, çekirdek kademe olan Orion’un ve iki güçlendirici roketin yer sistemleriyle düzgün bir biçimde bağlantı kurmasını sağlıyor. Bu etabın yakın tarihindeki bir güç testi sırasında mühendisler, RS-25 motor uçuş kontrolörü ile ilgili bir sorun tespit etti. Ajans bu sorunu şöyle tanımladı:
Uçuş kontrolörü, her RS-25 motoru için beyin olarak çalışır. Motorun hassas denetiminin yanı sıra dahili sıhhat teşhisi sağlamak için SLS roketi ile bağlantı kurar. Her kontrolör iki kanalla donatılmıştır. bu biçimdece kalkış yahut çıkış sırasında kanallardan birinde bir sorun çıkması durumunda yedeği bulunuyor. Son testte, dördüncü motordaki kontrolörün B kanalı daima olarak güç sağlayamadı.
Aslında Aerojet Rocketdyne RS-25 motorları, uzay mekiği programından ödünç alındı. Lakin ek güç sağlaması için üzerinde birtakım geliştirmeler yapıldı. Mühendisler, sorunu tespit ettikten daha sonra incelemeler yaptılar ve düzeltme çalışmalarına başladılar. Fakat nihayetinde problemli motor denetim aygıtını değiştirmeye karar verdiler.
Bunun üzerine NASA, roketin tam fonksiyonel bir hale geldiğini söylemiş oldu. Lakin mühendisler sıkıntılı modül üzerinde çalışmaya ve kaynağını anlamaya çalışacaklar. Uzay ajansı artık Mart ve Nisan aylarında fırlatma günlerini gözden geçiriyor. Artemis 1 bakılırsav yöneticisi Mike Sarafin tarafınca Ekim ayında açıklanan vakit çizelgeleri geçerli kalırsa, belirtilen vakitte gerçekleştirilecek.
Siz bu husus hakkında ne düşünüyorsunuz? Görüşlerinizi yorumlarda bizlerle paylaşmayı unutmayın!
NASA’da işler aksıyor
Orion yahut resmi adıyla Orion Çok Emelli Mürettebat Aracı NASA’nın hayli maksatlı uzay seyahatleri için tasarladığı 74 bin pound (33.5 metrik ton) yükündeki en büyük ve son teknoloji aracıdır. Bu mekiğin, alçak Dünya yörüngesi (LEO) ötesindeki maksatlara dört astronotluk bir grubu taşıması amaçlanıyor.
Uzaya Fırlatma Sistemini başlatmak için NASA tarafınca geliştirilmekte olan Orion’un asli bakılırsavi Mars, asteroitler ve insani keşfi kolaylaştırmak. Olağan gerekli durumlarda Milletlerarası Uzay İstasyonu’nun mürettebatını yahut gereçlerini de nakletmek için kullanılabilecek.
Şu anda NASA’nın Florida’daki Kennedy Uzay Merkezi’ndeki araç montaj binası ortasında entegre testlerinden geçiriliyor. Başarılı bir sonuç alınması halinde Artemis 1’in Ay’a gidiş ve dönüş bakılırsavinde kullanılacak gerçek bir fırlatmaya taban hazırlayacaktı.
NASA, yaklaşmakta olan Ay misyonları için 332 fit yüksekliğindeki (101 metrelik) roketi kullanmayı planlıyor. Ama son testte karşılaşılan kusur, bu projenin gerçek hayattaki işleyişini nazaranceğimiz tarihin ertelenmesine sebep oldu. Fakat bekleyişin hayli uzun olmayacağı söyleniyor.
Tamamlandığında dünyanın en kuvvetli roketi olacağı söyleniyor. Ancak muhtemelen SpaceX, bu başarıyı önümüzdeki yıl birinci defa fırlatılması planlanan Starship ile birlikte NASA’nın ellerinden alacak. bir daha de uzay ajansı bu roketle birlikte bir kere daha ismini tarihe yazdırmayı başaracak.
NASA, entegre testi yürütürken, çekirdek kademe olan Orion’un ve iki güçlendirici roketin yer sistemleriyle düzgün bir biçimde bağlantı kurmasını sağlıyor. Bu etabın yakın tarihindeki bir güç testi sırasında mühendisler, RS-25 motor uçuş kontrolörü ile ilgili bir sorun tespit etti. Ajans bu sorunu şöyle tanımladı:
Uçuş kontrolörü, her RS-25 motoru için beyin olarak çalışır. Motorun hassas denetiminin yanı sıra dahili sıhhat teşhisi sağlamak için SLS roketi ile bağlantı kurar. Her kontrolör iki kanalla donatılmıştır. bu biçimdece kalkış yahut çıkış sırasında kanallardan birinde bir sorun çıkması durumunda yedeği bulunuyor. Son testte, dördüncü motordaki kontrolörün B kanalı daima olarak güç sağlayamadı.
Aslında Aerojet Rocketdyne RS-25 motorları, uzay mekiği programından ödünç alındı. Lakin ek güç sağlaması için üzerinde birtakım geliştirmeler yapıldı. Mühendisler, sorunu tespit ettikten daha sonra incelemeler yaptılar ve düzeltme çalışmalarına başladılar. Fakat nihayetinde problemli motor denetim aygıtını değiştirmeye karar verdiler.
Bunun üzerine NASA, roketin tam fonksiyonel bir hale geldiğini söylemiş oldu. Lakin mühendisler sıkıntılı modül üzerinde çalışmaya ve kaynağını anlamaya çalışacaklar. Uzay ajansı artık Mart ve Nisan aylarında fırlatma günlerini gözden geçiriyor. Artemis 1 bakılırsav yöneticisi Mike Sarafin tarafınca Ekim ayında açıklanan vakit çizelgeleri geçerli kalırsa, belirtilen vakitte gerçekleştirilecek.
Siz bu husus hakkında ne düşünüyorsunuz? Görüşlerinizi yorumlarda bizlerle paylaşmayı unutmayın!