Yenilmez
Active member
Sayıştay’ın Karayolları Genel Müdürlüğü 2020 Yılı Kontrol Raporu, kesin proje ve mahal listesi olmadan ihaleye çıkılması ve bunlara dayalı olarak işin yaklaşık maliyete temel ölçüsünün gerçekçi hazırlanmaması kararında, toplam yaklaşık maliyeti 1.588 TL olarak hesaplanan iş kalemi için yükleniciye toplam 8 milyon 646 bin 91 TL ödeme yapıldığını ortaya koydu.
315 KAT FARK
Rapora nazaran Karayolları 4’üncü Ankara Bölge Müdürlüğü tarafınca 15.03.2017 tarihinde 4734 sayılı Kanunun 21/b unsuruna nazaran pazarlık tarzıyla ihale edilen Eskişehir Entegre Sıhhat Yerleşkesi (Eskişehir Kent Hastanesi) Farklı Düzeyli Kavşak ve İlişki Yolu Yapılması İşi’nde kesin proje olmadan ihaleye çıkıldığı; yaklaşık maliyete temel ölçünün gerçekçi hazırlanmadığı ve bunların sonucunda “110 mm kablo koruma borusu” iş kaleminin Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. resmi ünite meblağlarının yaklaşık 315 katı fiyatına yaptırıldığı tespit edildi.
200 METRE YERİNE 3 BİN 862 METRE
Rapora bakılırsa işe ilişkin ünite fiyat teklif cetvelinde “110 mm kablo koruma borusu” iş kalemi ölçüsü 200 metre olarak belirlendi lakin toplam 3.862 metre (yaklaşık maliyetin 19 katı) imalat gerçekleştirildi.
Raporda ‘Eskişehir Entegre Sıhhat Yerleşkesi (Eskişehir Kent Hastanesi) Farklı Düzeyli Kavşak ve Temas Yolu Yapılması İşi’nde kesin proje olmadan ihaleye çıkıldığı; yaklaşık maliyete temel ölçünün gerçekçi hazırlanmadığı ve bunların sonucunda “110 mm kablo koruma borusu iş kaleminin Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. resmi ünite fiyatlarının yaklaşık 315 katı fiyatına yaptırıldığı tespit edilmiştir. İşe ilişkin ünite fiyat teklif cetvelinde 110 mm kablo koruma borusu iş kalemi ölçüsü 200 metre olarak belirlenmiştir. Rastgele bir projeye yahut çalışmaya dayalı olmadığından 200 metre hesabının yaklaşık maliyette nasıl belirlendiği anlaşılamamıştır. Öbür taraftan, kelam konusu iş kaleminin yaklaşık maliyetteki ünite fiyatı Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. resmi ünite meblağları temel alınarak 7,94 TL/m olarak hesaplanmıştır. Yüklenici kelam konusu iş kalemine 2.500,00 TL/m (yaklaşık maliyetin 315 katı) teklif etmiş ve toplam 3.862 metre (Yaklaşık maliyetin 19 katı) imalat gerçekleştirmiştir. Buna nazaran, kesin proje ve mahal listesi olmadan ihaleye çıkılması ve bunlara dayalı olarak işin yaklaşık maliyete temel ölçüsünün gerçekçi hazırlanmaması kararında, toplam yaklaşık maliyeti 1.588,00 TL olarak hesaplanan iş kalemi için yükleniciye toplam 8.646.091,20 TL ödeme yapılmıştır” denildi.
“ÜÇÜNCÜ TEKLİF SAHİBİ KAZANABİLİRDİ”
Raporda kelam konusu iş kalemine ilişkin ölçünün 200 metre yerine gerekli çalışmalar yapılıp gerçekçi hazırlanarak 3.862 metre olarak hesaplanması ve yüklenicinin bir daha 2.500 TL teklif vermesi durumunda yüklenicinin toplam teklif fiyatının 83.790.850,00 TL’den 92.945.850,00 TL’ye çıkacağı hesap edildi. ”Bu durumda ise ihaleyi kelam konusu yüklenicinin değil öbür tekliflere kıyasla en uygun teklifi veren üçüncü teklif sahibi isteklinin kazanacağı anlaşılmaktadır. Çünkü, en uygun teklifi veren üçüncü teklif sahibinin kelam konusu iş kalemi için 5,4 TL/m teklif verdiği ve işin bu istekli tarafınca yapılması durumunda mukavele bedelinin 89.027.449,80 TL olacağı görülmüştür” denildi.
PAZARLIK TARZI İHALE
Raporda, Kamu Yönetimi tarafınca işin ‘pazarlık usulü’ ile ihale edildiği, işin Eskişehir Kent Hastanesi’nin faaliyete geçmedilk evvel ivedilikle bitirilmesi gerektiğinden uygulama projeleri hazırlanmadan ihale çıkıldığı ve üretim işinin acele nitelikte olduğu sebebi öne sürülerek yaklaşık maliyete temel ölçülerin proje olmamasından dolayı kestirimi belirlendiği tabir edildi.
“PROJE OLMADAN İHALEYE ÇIKILDI”
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62’nci hususunun (c) bendinde, hangi hallerde uygulama proje üzerinden ya da kesin proje üzerinden ihale çıkılacağının açık bir formda tabir edildiğini hatırlatan Sayıştay ” 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62 nci unsurunun (c) bendinde, hangi hallerde uygulama proje üzerinden ya da kesin proje üzerinden ihale çıkılacağı açık bir halde tabir edilmiştir. Kelam konusu hususa bakıldığında, “yapım işlerinin çabuk olarak yapılmasının zarurî olduğu hallerde proje hazırlanmadan ihale çıkılabilir” üzere bir karar yer almamaktadır. Ayrıyeten, uygulama projesi olmadan değil, rastgele bir proje olmadan ihaleye çıkılmıştır. ötürüsıyla, Kanun kararına bakılırsa, kural olarak uygulama projeleri üzerinden; istisnai hallerde ise ön/kesin proje üzerinden ihaleye çıkılması mecburidir. Bu prestijle, Yönetim karşılığında ileri sürülen münasebet gerek proje olmadan ihaleye çıkılması durumunu gerekse yaklaşık maliyete temel ölçülerin varsayımı olarak belirlenmesi durumunu karşılamamaktadır.” dedi.
“REVİZE ÜNİTE FİYAT UYGULAMASINDA DEĞİŞİKLİĞE GİDİLDİ”
Yönetimin karşılığının devamında, ”Yüklenici tarafınca kimi iş kalemlerine yüksek fiyat teklif verildiği; birtakım iş kalemlerine ise düşük fiyat teklif verildiği, yüklenicinin düşük fiyat teklif ettiği iş kalemlerini de yaptığı, kelam konusu iş kalemine ait orta hak ediş raporlarının dikkate alındığı, işin kesin hesap çalışmalarının hala devam ettiği, bulguda belirtilen meselelerin süratli ve acil yapılması gereken yol üretim işlerinde yine yaşanmasının mümkün olduğu ve bu cins spekülatif fiyat verilen iş kalemleri için “revize ünite fiyat” uygulamasında değişikliğe gidildiğini belirttiği aktarıldı.
“KESİN PROJE OLMADAN İHALEYE ÇIKILMAMALI”
”Yüklenicinin, düşük fiyat teklif vermiş olduğu iş kalemlerini de yapması bulguda ele alınan konuların değişmesine niçiniyet vermemektedir. Burada vurgulanmak istenen konu, proje olmadan ihaleye çıkılması ve yaklaşık maliyete temel ölçülerin gerçekçi belirlenmemesidir. Kelam konusu durum, bulguda örnek olarak verilen iş kalemi üzere yüklenicilerin spekülatif teklif vermiş olduğu iş kalemlerinin ölçüsünün artmasına ve işlerin yüksek maliyetle sonuçlanmasına niye olmaktadır. Gerçekten, Yönetim yanıtında bu üslup sakıncaların önüne geçilmesi emeliyle “revize ünite fiyat” uygulamasında yapılan değişikliğin uygulanmaya başlandığı söz edilmiştir. Bu tıp mahsurların tahlili revize ünite fiyat düzenlenmesinin değiştirilmesiyle kısmen giderilmektedir. Asıl tahlil, projeler ve mahal listelerinin hazırlanması ve bunlara dayalı olarak gerçekçi metrajlarla ihaleye çıkılmasıdır. bu biçimdelikle, bulguda ele alınan problemlerin süratli ve acil yapılması gereken yol üretim işlerinde tekrar yaşanmasının önüne geçilebilecektir. Sonuç olarak, Yönetim tarafınca kesin proje ve mahal listesi olmadan ihaleye çıkılmaması; yaklaşık maliyet hesap cetvelinin ölçü ve fiyat olarak gerçekçi hazırlanması ve ihale öncesi hazırlıkların titizlikle yapılarak bulguda açıklanan sonuçlara niçiniyet verilmemesi gerekmektedir.” denildi.
315 KAT FARK
Rapora nazaran Karayolları 4’üncü Ankara Bölge Müdürlüğü tarafınca 15.03.2017 tarihinde 4734 sayılı Kanunun 21/b unsuruna nazaran pazarlık tarzıyla ihale edilen Eskişehir Entegre Sıhhat Yerleşkesi (Eskişehir Kent Hastanesi) Farklı Düzeyli Kavşak ve İlişki Yolu Yapılması İşi’nde kesin proje olmadan ihaleye çıkıldığı; yaklaşık maliyete temel ölçünün gerçekçi hazırlanmadığı ve bunların sonucunda “110 mm kablo koruma borusu” iş kaleminin Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. resmi ünite meblağlarının yaklaşık 315 katı fiyatına yaptırıldığı tespit edildi.
200 METRE YERİNE 3 BİN 862 METRE
Rapora bakılırsa işe ilişkin ünite fiyat teklif cetvelinde “110 mm kablo koruma borusu” iş kalemi ölçüsü 200 metre olarak belirlendi lakin toplam 3.862 metre (yaklaşık maliyetin 19 katı) imalat gerçekleştirildi.
Raporda ‘Eskişehir Entegre Sıhhat Yerleşkesi (Eskişehir Kent Hastanesi) Farklı Düzeyli Kavşak ve Temas Yolu Yapılması İşi’nde kesin proje olmadan ihaleye çıkıldığı; yaklaşık maliyete temel ölçünün gerçekçi hazırlanmadığı ve bunların sonucunda “110 mm kablo koruma borusu iş kaleminin Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. resmi ünite fiyatlarının yaklaşık 315 katı fiyatına yaptırıldığı tespit edilmiştir. İşe ilişkin ünite fiyat teklif cetvelinde 110 mm kablo koruma borusu iş kalemi ölçüsü 200 metre olarak belirlenmiştir. Rastgele bir projeye yahut çalışmaya dayalı olmadığından 200 metre hesabının yaklaşık maliyette nasıl belirlendiği anlaşılamamıştır. Öbür taraftan, kelam konusu iş kaleminin yaklaşık maliyetteki ünite fiyatı Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. resmi ünite meblağları temel alınarak 7,94 TL/m olarak hesaplanmıştır. Yüklenici kelam konusu iş kalemine 2.500,00 TL/m (yaklaşık maliyetin 315 katı) teklif etmiş ve toplam 3.862 metre (Yaklaşık maliyetin 19 katı) imalat gerçekleştirmiştir. Buna nazaran, kesin proje ve mahal listesi olmadan ihaleye çıkılması ve bunlara dayalı olarak işin yaklaşık maliyete temel ölçüsünün gerçekçi hazırlanmaması kararında, toplam yaklaşık maliyeti 1.588,00 TL olarak hesaplanan iş kalemi için yükleniciye toplam 8.646.091,20 TL ödeme yapılmıştır” denildi.
“ÜÇÜNCÜ TEKLİF SAHİBİ KAZANABİLİRDİ”
Raporda kelam konusu iş kalemine ilişkin ölçünün 200 metre yerine gerekli çalışmalar yapılıp gerçekçi hazırlanarak 3.862 metre olarak hesaplanması ve yüklenicinin bir daha 2.500 TL teklif vermesi durumunda yüklenicinin toplam teklif fiyatının 83.790.850,00 TL’den 92.945.850,00 TL’ye çıkacağı hesap edildi. ”Bu durumda ise ihaleyi kelam konusu yüklenicinin değil öbür tekliflere kıyasla en uygun teklifi veren üçüncü teklif sahibi isteklinin kazanacağı anlaşılmaktadır. Çünkü, en uygun teklifi veren üçüncü teklif sahibinin kelam konusu iş kalemi için 5,4 TL/m teklif verdiği ve işin bu istekli tarafınca yapılması durumunda mukavele bedelinin 89.027.449,80 TL olacağı görülmüştür” denildi.
PAZARLIK TARZI İHALE
Raporda, Kamu Yönetimi tarafınca işin ‘pazarlık usulü’ ile ihale edildiği, işin Eskişehir Kent Hastanesi’nin faaliyete geçmedilk evvel ivedilikle bitirilmesi gerektiğinden uygulama projeleri hazırlanmadan ihale çıkıldığı ve üretim işinin acele nitelikte olduğu sebebi öne sürülerek yaklaşık maliyete temel ölçülerin proje olmamasından dolayı kestirimi belirlendiği tabir edildi.
“PROJE OLMADAN İHALEYE ÇIKILDI”
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62’nci hususunun (c) bendinde, hangi hallerde uygulama proje üzerinden ya da kesin proje üzerinden ihale çıkılacağının açık bir formda tabir edildiğini hatırlatan Sayıştay ” 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62 nci unsurunun (c) bendinde, hangi hallerde uygulama proje üzerinden ya da kesin proje üzerinden ihale çıkılacağı açık bir halde tabir edilmiştir. Kelam konusu hususa bakıldığında, “yapım işlerinin çabuk olarak yapılmasının zarurî olduğu hallerde proje hazırlanmadan ihale çıkılabilir” üzere bir karar yer almamaktadır. Ayrıyeten, uygulama projesi olmadan değil, rastgele bir proje olmadan ihaleye çıkılmıştır. ötürüsıyla, Kanun kararına bakılırsa, kural olarak uygulama projeleri üzerinden; istisnai hallerde ise ön/kesin proje üzerinden ihaleye çıkılması mecburidir. Bu prestijle, Yönetim karşılığında ileri sürülen münasebet gerek proje olmadan ihaleye çıkılması durumunu gerekse yaklaşık maliyete temel ölçülerin varsayımı olarak belirlenmesi durumunu karşılamamaktadır.” dedi.
“REVİZE ÜNİTE FİYAT UYGULAMASINDA DEĞİŞİKLİĞE GİDİLDİ”
Yönetimin karşılığının devamında, ”Yüklenici tarafınca kimi iş kalemlerine yüksek fiyat teklif verildiği; birtakım iş kalemlerine ise düşük fiyat teklif verildiği, yüklenicinin düşük fiyat teklif ettiği iş kalemlerini de yaptığı, kelam konusu iş kalemine ait orta hak ediş raporlarının dikkate alındığı, işin kesin hesap çalışmalarının hala devam ettiği, bulguda belirtilen meselelerin süratli ve acil yapılması gereken yol üretim işlerinde yine yaşanmasının mümkün olduğu ve bu cins spekülatif fiyat verilen iş kalemleri için “revize ünite fiyat” uygulamasında değişikliğe gidildiğini belirttiği aktarıldı.
“KESİN PROJE OLMADAN İHALEYE ÇIKILMAMALI”
”Yüklenicinin, düşük fiyat teklif vermiş olduğu iş kalemlerini de yapması bulguda ele alınan konuların değişmesine niçiniyet vermemektedir. Burada vurgulanmak istenen konu, proje olmadan ihaleye çıkılması ve yaklaşık maliyete temel ölçülerin gerçekçi belirlenmemesidir. Kelam konusu durum, bulguda örnek olarak verilen iş kalemi üzere yüklenicilerin spekülatif teklif vermiş olduğu iş kalemlerinin ölçüsünün artmasına ve işlerin yüksek maliyetle sonuçlanmasına niye olmaktadır. Gerçekten, Yönetim yanıtında bu üslup sakıncaların önüne geçilmesi emeliyle “revize ünite fiyat” uygulamasında yapılan değişikliğin uygulanmaya başlandığı söz edilmiştir. Bu tıp mahsurların tahlili revize ünite fiyat düzenlenmesinin değiştirilmesiyle kısmen giderilmektedir. Asıl tahlil, projeler ve mahal listelerinin hazırlanması ve bunlara dayalı olarak gerçekçi metrajlarla ihaleye çıkılmasıdır. bu biçimdelikle, bulguda ele alınan problemlerin süratli ve acil yapılması gereken yol üretim işlerinde tekrar yaşanmasının önüne geçilebilecektir. Sonuç olarak, Yönetim tarafınca kesin proje ve mahal listesi olmadan ihaleye çıkılmaması; yaklaşık maliyet hesap cetvelinin ölçü ve fiyat olarak gerçekçi hazırlanması ve ihale öncesi hazırlıkların titizlikle yapılarak bulguda açıklanan sonuçlara niçiniyet verilmemesi gerekmektedir.” denildi.