Yenilmez
Active member
Türk Hava Kurumu (THK) Kayyum Heyeti Lideri Cenap Aşçı, THK Genel Başkanlığı’nda düzenlenen basın toplantısında, 28 Temmuz’dan bu yana başta Akdeniz olmak üzere, yurdun çeşitli bölgelerindeki orman yangınlarıyla gayrete ait değerlendirmelerde bulundu. THK’nin Türk havacılığına yıllardır hoş hizmetler verdiğini lisana getiren Aşçı, kurumun birinci vakit içinderda 1986’da yangın söndürme faaliyetine başladığını, bünyelerindeki uçakların hem orman yangınlarında hem zirai ilaçlamada kullanıldığını söylemiş oldu.
Aşçı, THK’nin, nazaranv talimatı olmaksızın yangın söndürmesinin mümkün olmadığına işaret ederek, “Bu gayret kanunla OGM’ye verilmiş. Biz onlarla yaptığımız kontratlarla bu faaliyetleri yürüttük. Mukavele karşılığında fiyatımızı aldık. İhale kanununa göre bu süreçler yürütülüyor.” diye konuştu.
Toplumsal medyada gündeme gelen CL 215 uçaklarının en eskisinin 1969 ve en yenisinin 1988 model olduğunu söz eden Aşçı, şöyleki devam etti:
“Bunların birinci getirildiği senelerda kullanım kusurundan 1988, 1987 ve 1971 model olmak üzere 3 uçağımız kullanılamaz hale gelmiş. İniş ekipleri kırılmış ve motorları bakımsızlıktan körelmiş. 1986’da filoya katılan başka uçaklar 2015’e, CL215’ler de 2019’a kadar yangın söndürmede kullanıldı. 2019’da yeniden OGM ile THK içinde görüşme yürütülmüş ancak uzlaşma sağlanamamış. Bu sebeple uçaklar yangın söndürmede kullanılamamış.”
“ADNAN ZENGİN’LER KARIŞTIRILIYOR”
Aşçı, THK’nin önemli bir finansal borcun altına girmesi sebebiyle kayyum heyeti olarak atandıklarının altını çizerek, “Bizim kayyum heyetimizdeki Adnan Güçlü, daha evvel Kamu İhale Kurumu’nda bakılırsav yapmış öteki bir Adnan Varlıklı ile karıştırılıyor. Bizim kayyum heyetimizdeki Adnan Güçlü’nün Kamu İhale Kurumu’nun kapısından girmişliği yoktur.” dedi.
İşe başladıklarında kurumun haciz davalarıyla boğuştuğunu anlatan Aşçı, geçen yıl bankalara olan 1 milyar 500 milyon lira borcu yapılandırdıklarını ve bunu 2 yıl ödemesiz biçimde, Ocak 2023’ten itibaren 8 yıl olmak üzere ödemeye başlayacaklarını bildirdi.
Bunun epeyce başarılı bir mutabakat olduğunu kaydeden Aşçı, “Biz geldiğimizde işlerden birçok 10 bin euro bulunamadığı için yapılamıyordu. İhale alınmadan bu uçaklara bakım yapma bahtımız olmadı. Hem sivil havacılık otoritemizin birebir vakitte milletlerarası sivil havacılık kurallarına göre uçakların birtakım modüllerinin, hiç kullanılmasa bile, miadına göre değiştirilmesi gerekiyor. Uçaktaki en ufak ihmal, büyük kazalara ve ölümlere niye olabilir.” değerlendirmesinde bulundu.
“OGM’NİN NEZARETİNDE HİZMET VERİYORUZ”
Aşçı, bugün prestijiyle 21 helikopter 8 uçakla orman yangınlarını söndürme faaliyetinde bulunduklarını belirterek, şu tabirleri kullandı:
“Bu müdahaleler mukavele karşılığı yapılıyor. Kelam konusu uçakların verdiği hizmetlerde kaç saat havada kaldıysak, ona bakılırsa fatura ederek OGM’ye gönderiyoruz. Bizim tabiatıyla hizmet verme üzere bir durumumuz yok. OGM orada bulunan arkadaşlarımıza ‘Sabah 5’te kalkacaksın, şu koordinata gidip su atacaksın’ demediği sürece bizim oraya gitme üzere bir durumumuz olamaz. Bu işin asıl sorumlusu OGM’dir. Onların nezaretinde biz hizmet veriyoruz.”
Türk Hava Kurumu Kayyum Heyeti Lideri Cenap Aşçı
“HER YARDIMA KAPIMIZ AÇIK”
Aşçı, orman yangınlarının Türkiye’nin sarsıntı, sel üzere bir gerçeği olduğuna dikkati çekerek, “Bu uçakların yok olmasını istemiyoruz. Gelecek senelerda havalar daha da ısınırsa yangınların çoğalacağını düşünüyoruz. Havadan yangın söndürme faaliyetlerinin kesintiye uğramadan hatta artarak süreceğini düşünüyoruz.” diye konuştu.
Filoların yenilenmesi gerektiğine işaret eden Aşçı, araçların yedek kesimini bularak bakımını yaptırmanın zorlaştığını söylemiş oldu. Uçakların yenilenmesi için finansmana muhtaçlık duyulduğunu bildiren Aşçı, şöyleki devam etti:
“Var olan uçakların bakımlarının yapılması için TUSAŞ ile görüşüyoruz. 1 aydır da jandarma ve polis vakıflarıyla uçakların tamiratı ve onların eğitim, gözetleme, keşif ve AFAD operasyonlarında kullanmak için görüşüyoruz. Dün de Sayın CHP Genel Lideri Kemal Kılıçdaroğlu geldi. Onlar da bu uçakların hizmette tutulabilmesi için ne yapılabileceğini sordu. Bizim her yardıma kapımız açık. Uçaklar inşallah yardımlarla hayata döner.”
Aşçı, “THK mülkleri satılıyor” savlarının da temelsiz olduğunu belirterek, “Bankalara 1 milyar 500 milyon lira borcu kim yapmış? Bunların hiç birini biz yapmadık, tersine borçları kucağımızda bulduk. Kayyum bunları ödeyip kurumu yaşatmaya çalışıyor. Bu üzere derneklerin yaşaması için her yıl bağımsız biçimde denetlenmesi gerekiyor. Bu cins telaffuzlar THK’yi soyup soğana çeviren insanlara hizmet eder. Onlar kurum çöksün ve yolsuzlukları enkazın altında kalsın istiyor.” değerlendirmesinde bulundu.
“YARDIM İÇİN KİMSENİN BEKLEMESİNE GEREK YOK”
Aşçı, Etimesgut’taki Türkkuşu Yerleşkesi’ndeki hangarlarda bekletilen THK’ye ilişkin yangın söndürme uçaklarının orman yangınlarıyla uğraşta kullanılmadığına dair tartışmalara da değinerek, “6 uçağın ayağa kalması için gereken para 4 milyon dolar. Bu parayı herkes verebilir. Bağış yapabilirler, hesap numaralarımıza yahut SMS ile yardımda bulunabilirler. Hatta yardım kampanyası bile düzenlenebilir. Bunun için kimsenin beklemesine gerek yok.” sözünü kullandı.
Yeni uçak almaya karar verilirse, siparişin bugün verilmesi halinde, en erken teslimin 2 yıl daha sonra gerçekleşeceğini vurgulayan Aşçı, “Yangın uçakları 2. el olarak da bulunabiliyor. Fakat biz 30-40 yıl kullanabileceğimiz biçimde filolarımızı yenilemek istiyoruz.” dedi.
En âlâ uçakların Japonya, Kanada ve Rusya üzere ülkelerde var olduğunu belirten Aşçı, uçakların turbo motorlarla değiştirilme maliyetinin 20 milyon doları bulduğunu lakin bunun yerine yeni bir uçak almanın daha mantıklı olduğunu kelamlarına ekledi.
İŞTEN ÇIKARTILAN THK PİLOTLARI
THK Kayyum Heyeti Lider Vekili Abdullah Kaya da THK pilotlarını işten çıkarmayı hiç istemediklerini fakat maaşlarını veremeden onları tutmanın gerçek olmadığını söylemiş oldu.
Pilotların, “yeniden uçurma imkanı olursa çağrılmak üzere” muahede yoluyla işlerine son verildiğini lisana getiren Kaya, “Onlara borcumuzun bir kısmını da hala ödeyemedik. Uçaklarımızla uçmakta pilotlarımız hiç bir tereddüt göstermedi. Üretici firma yedek parçayı temin ettiği sürece bu uçaklar uçar.” diye konuştu.
SON SARSINTILAR: Türkiye ve dünyadan son dakika sarsıntılar listesi.
Kaynak: Anadolu Ajansı / Zeynep Canlı
Aşçı, THK’nin, nazaranv talimatı olmaksızın yangın söndürmesinin mümkün olmadığına işaret ederek, “Bu gayret kanunla OGM’ye verilmiş. Biz onlarla yaptığımız kontratlarla bu faaliyetleri yürüttük. Mukavele karşılığında fiyatımızı aldık. İhale kanununa göre bu süreçler yürütülüyor.” diye konuştu.
Toplumsal medyada gündeme gelen CL 215 uçaklarının en eskisinin 1969 ve en yenisinin 1988 model olduğunu söz eden Aşçı, şöyleki devam etti:
“Bunların birinci getirildiği senelerda kullanım kusurundan 1988, 1987 ve 1971 model olmak üzere 3 uçağımız kullanılamaz hale gelmiş. İniş ekipleri kırılmış ve motorları bakımsızlıktan körelmiş. 1986’da filoya katılan başka uçaklar 2015’e, CL215’ler de 2019’a kadar yangın söndürmede kullanıldı. 2019’da yeniden OGM ile THK içinde görüşme yürütülmüş ancak uzlaşma sağlanamamış. Bu sebeple uçaklar yangın söndürmede kullanılamamış.”
“ADNAN ZENGİN’LER KARIŞTIRILIYOR”
Aşçı, THK’nin önemli bir finansal borcun altına girmesi sebebiyle kayyum heyeti olarak atandıklarının altını çizerek, “Bizim kayyum heyetimizdeki Adnan Güçlü, daha evvel Kamu İhale Kurumu’nda bakılırsav yapmış öteki bir Adnan Varlıklı ile karıştırılıyor. Bizim kayyum heyetimizdeki Adnan Güçlü’nün Kamu İhale Kurumu’nun kapısından girmişliği yoktur.” dedi.
İşe başladıklarında kurumun haciz davalarıyla boğuştuğunu anlatan Aşçı, geçen yıl bankalara olan 1 milyar 500 milyon lira borcu yapılandırdıklarını ve bunu 2 yıl ödemesiz biçimde, Ocak 2023’ten itibaren 8 yıl olmak üzere ödemeye başlayacaklarını bildirdi.
Bunun epeyce başarılı bir mutabakat olduğunu kaydeden Aşçı, “Biz geldiğimizde işlerden birçok 10 bin euro bulunamadığı için yapılamıyordu. İhale alınmadan bu uçaklara bakım yapma bahtımız olmadı. Hem sivil havacılık otoritemizin birebir vakitte milletlerarası sivil havacılık kurallarına göre uçakların birtakım modüllerinin, hiç kullanılmasa bile, miadına göre değiştirilmesi gerekiyor. Uçaktaki en ufak ihmal, büyük kazalara ve ölümlere niye olabilir.” değerlendirmesinde bulundu.
“OGM’NİN NEZARETİNDE HİZMET VERİYORUZ”
Aşçı, bugün prestijiyle 21 helikopter 8 uçakla orman yangınlarını söndürme faaliyetinde bulunduklarını belirterek, şu tabirleri kullandı:
“Bu müdahaleler mukavele karşılığı yapılıyor. Kelam konusu uçakların verdiği hizmetlerde kaç saat havada kaldıysak, ona bakılırsa fatura ederek OGM’ye gönderiyoruz. Bizim tabiatıyla hizmet verme üzere bir durumumuz yok. OGM orada bulunan arkadaşlarımıza ‘Sabah 5’te kalkacaksın, şu koordinata gidip su atacaksın’ demediği sürece bizim oraya gitme üzere bir durumumuz olamaz. Bu işin asıl sorumlusu OGM’dir. Onların nezaretinde biz hizmet veriyoruz.”
Türk Hava Kurumu Kayyum Heyeti Lideri Cenap Aşçı
“HER YARDIMA KAPIMIZ AÇIK”
Aşçı, orman yangınlarının Türkiye’nin sarsıntı, sel üzere bir gerçeği olduğuna dikkati çekerek, “Bu uçakların yok olmasını istemiyoruz. Gelecek senelerda havalar daha da ısınırsa yangınların çoğalacağını düşünüyoruz. Havadan yangın söndürme faaliyetlerinin kesintiye uğramadan hatta artarak süreceğini düşünüyoruz.” diye konuştu.
Filoların yenilenmesi gerektiğine işaret eden Aşçı, araçların yedek kesimini bularak bakımını yaptırmanın zorlaştığını söylemiş oldu. Uçakların yenilenmesi için finansmana muhtaçlık duyulduğunu bildiren Aşçı, şöyleki devam etti:
“Var olan uçakların bakımlarının yapılması için TUSAŞ ile görüşüyoruz. 1 aydır da jandarma ve polis vakıflarıyla uçakların tamiratı ve onların eğitim, gözetleme, keşif ve AFAD operasyonlarında kullanmak için görüşüyoruz. Dün de Sayın CHP Genel Lideri Kemal Kılıçdaroğlu geldi. Onlar da bu uçakların hizmette tutulabilmesi için ne yapılabileceğini sordu. Bizim her yardıma kapımız açık. Uçaklar inşallah yardımlarla hayata döner.”
Aşçı, “THK mülkleri satılıyor” savlarının da temelsiz olduğunu belirterek, “Bankalara 1 milyar 500 milyon lira borcu kim yapmış? Bunların hiç birini biz yapmadık, tersine borçları kucağımızda bulduk. Kayyum bunları ödeyip kurumu yaşatmaya çalışıyor. Bu üzere derneklerin yaşaması için her yıl bağımsız biçimde denetlenmesi gerekiyor. Bu cins telaffuzlar THK’yi soyup soğana çeviren insanlara hizmet eder. Onlar kurum çöksün ve yolsuzlukları enkazın altında kalsın istiyor.” değerlendirmesinde bulundu.
“YARDIM İÇİN KİMSENİN BEKLEMESİNE GEREK YOK”
Aşçı, Etimesgut’taki Türkkuşu Yerleşkesi’ndeki hangarlarda bekletilen THK’ye ilişkin yangın söndürme uçaklarının orman yangınlarıyla uğraşta kullanılmadığına dair tartışmalara da değinerek, “6 uçağın ayağa kalması için gereken para 4 milyon dolar. Bu parayı herkes verebilir. Bağış yapabilirler, hesap numaralarımıza yahut SMS ile yardımda bulunabilirler. Hatta yardım kampanyası bile düzenlenebilir. Bunun için kimsenin beklemesine gerek yok.” sözünü kullandı.
Yeni uçak almaya karar verilirse, siparişin bugün verilmesi halinde, en erken teslimin 2 yıl daha sonra gerçekleşeceğini vurgulayan Aşçı, “Yangın uçakları 2. el olarak da bulunabiliyor. Fakat biz 30-40 yıl kullanabileceğimiz biçimde filolarımızı yenilemek istiyoruz.” dedi.
En âlâ uçakların Japonya, Kanada ve Rusya üzere ülkelerde var olduğunu belirten Aşçı, uçakların turbo motorlarla değiştirilme maliyetinin 20 milyon doları bulduğunu lakin bunun yerine yeni bir uçak almanın daha mantıklı olduğunu kelamlarına ekledi.
İŞTEN ÇIKARTILAN THK PİLOTLARI
THK Kayyum Heyeti Lider Vekili Abdullah Kaya da THK pilotlarını işten çıkarmayı hiç istemediklerini fakat maaşlarını veremeden onları tutmanın gerçek olmadığını söylemiş oldu.
Pilotların, “yeniden uçurma imkanı olursa çağrılmak üzere” muahede yoluyla işlerine son verildiğini lisana getiren Kaya, “Onlara borcumuzun bir kısmını da hala ödeyemedik. Uçaklarımızla uçmakta pilotlarımız hiç bir tereddüt göstermedi. Üretici firma yedek parçayı temin ettiği sürece bu uçaklar uçar.” diye konuştu.
SON SARSINTILAR: Türkiye ve dünyadan son dakika sarsıntılar listesi.
Kaynak: Anadolu Ajansı / Zeynep Canlı