Zincir marketlerin indirim açıklamaları gerçek mi? Tıpkı eserin farklı fiyatlara satılması vatandaşın dikkatinden kaçmadı

Yenilmez

Active member
Dolardaki düşüş daha sonrası perakendeden beklenen indirim haberler i gelmeye başladı. Migros ve CarrefourSa ile mahallî marketler, yüzde 30’a varan indirim yaptığını duyurdu. Fakat indirim yapılan eserlerde, zincir marketler içindeki yüksek fiyat farkı dikkat çekiyor.

ZİNCİR MARKETLER ORTASINDAKİ FARKLI FİYAT ETİKETLERİ DİKKAT ÇEKİYOR

Dövizdeki düşüş daha sonrası gözlerin çevrildiği perakende dalında indirimler başladı. Geçen hafta birinci indirimi yapan Tarım Kredi’nin akabinde dün de büyük zincir marketlerden Migros ile CarrefourSa meblağları düşürdüğünü duyurdu. İstanbul’da 1800 mağazayı temsil eden 38 mahallî market de kimi eserlerde yüzde 30’a varan indirim için ortak karar aldı. Misal karar Ege’deki 326 marketi bünyesinde barındıran Ege Perakendeciler Derneği’nden de geldi. Bu dernek de yüzde 30’a varan indirim yaptı. Lakin hala indirim yapılan birebir markalı eserlerde zincir marketler içinde farklı fiyat etiketleri dikkat çekiyor.

İKİ ZİNCİRDEN İNDİRİM

Migros dün yaptığı açıklamayla tüm meyve-sebzelerde yüzde 10 indirim uygulamaya başladıklarını duyururken seçilmiş kimi mamüllerin de yeni fiyatlarını ilan etti. CarrefourSa ise tedarikçilerden fiyat güncellemesi istediklerini, gelen geri dönüşler doğrultusunda indirimlere başladığını duyurdu. Açıklamaya göre süt, ayçiçek yağı, kaşar peyniri, domates salçası, maden suyu, çay ve un üzere eserlerde yüzde 30’a varan indirim yapıldı.

“MÜDAHALE YERİNDE”

İstanbul Perakendeciler Derneği Lideri Faruk Güzeldere, 38 üyelerinin bin 800 mağazasında kur düşüşüne bağlı olarak indirim yapılmaya başlandığını belirterek, “Üyelerimiz her eser kümesinde değişmekle birlikte temel gereksinim hususları, meyve zerzevat, paklık eserleri, kağıt kümelerinin bir kısmında, yüzde 20’den başlayıp yüzde 30’lara varan oranlarda indirime gitti. Hükümetten bu atılım gelmeseydi tedarik zinciri kırılmak üzereydi, rafa koyacak eser bulamazdık, şu anda piyasa rahatladı” dedi.


İNDİRİM AÇIKLAMALARINA İNANCI ZEDELEYEN FİYATLAR

Akşam gazetesinin haberine bakılırsa; gelen bu sevindirici indirim haberler ine karşın birebir markanın tıpkı gramajlı ambalajlı mamüllerinde yüksek fiyat farkı dikkat çekiyor. Örneğin tıpkı markanın 300 gr kaşar peyniri, iki büyük marketten birinde 29.90 liradan 24.95 liraya indirilirken, öbür zincir markette ise 34.95 liradan 31.95 liraya düşürülmüş görünüyor. Birebir eserde yüzde 35’i aşan bu farklılık, diğer biroldukça eserde yüzde 20 ila 44 içinde değişiklik gösteriyor. Benzeri biçimde, internet alışveriş platformlarında birebir marka ve ölçüdeki ambalajlı eserler içindeki fiyat farkı iki kata kadar çıkabiliyor. Bu da, döviz yahut girdi maliyetlerine dayalı bir indirim yapıldığı tarafındaki açıklamalara itimadı zedeliyor.


İNDİRİM GÖRÜNÜMLÜ FİYAT ARTIŞI

Doların 1 haftada 18.40 liradan 11 liraya kadar inmesine ve üretici/tedarikçilerin fiyat indirmelerine karşın birtakım marketlerin meblağları yükseltmesi de dikkat çekiyor. Zincir marketlerin sitelerinde yaptığı araştırmaya göre; bir zincir markette dolardaki düşüş öncesi 5.25 lira olan 1 litre sütün etiketi, 7.90’a çıkarıldıktan daha sonra 6.90 liraya düşmüş üzere satışa sunulduğu görülüyor. Birebir biçimde, kurdaki düşüş öncesi 30 lira olan 600 gram kaşkaval peyniri, hala 43.50 liradan satılırken, 8.5 liralık kefir 12.5 lira etiketi taşıyor.

RAFTA FARKLI KASADA FARKLI FİYATA CEZA

Marketlerde rekabetle açıklanamayacak fiyat farklılıklarının haricinde, bir öbür güvensizlik yaratan sorun da, ‘raf fiyatı ile kasa fiyatı içinde uyumsuzluk’. Anadolu Ajansı’nın dün geçtiği habere bakılırsa, kontrollerde bu probleme sık rastlanmaya başlandı. Haber e göre, dün Kocaeli ve Zonguldak’ta kontroller yapıldı. Yalnızca Zonguldak’ta denetlenen 20 marketin 10’u bu uygulama niçiniyle cezaya çarptırıldı.


İktisat Haberleri
 
Üst