Yenilmez
Active member
Banka kartlarını kopyalayıp vatandaşın maaş ve birikimlerini gasp eden sahtekarlar, tüm önlem ve cezalara karşın tükenmek bilmiyor. En son mağdurlardan biri ise Elif Fatma Güldalı. 7 Haziran’da cep telefonuna arkası gerisine gelen “3.000 TL para çekildi”, “1.000 TL para çekildi” üzere iletileri goren Güldalı, bankayla irtibata geçene kadar kartında bulunan yaklaşık 7.000 TL’nin yok olduğunu söz etti. Savcılığa müracaatta bulunan Güldalı, “Banka bana ‘şifreli süreç yapılmış’ deyip kendini aklamaya çalışıyor bir de çabucak hemen kamera kayıtları incelenmeden ‘bu hadisede bizim sorumluluğumuz yoktur’ diye yazı verdi” dedi.
5 DAKİKADA 5 BAŞKA ATM
Posta gazetesinde yer alan habere nazaran banka kartının kaybolmadığını anlatan Güldalı, “7 Haziran’da İstanbul Şişli’deki bankanın ATM’sinden yalnızca 30 TL çekmiştim. daha sonra paralarım denetimim haricinde harcanmaya başlandı. Kopyalandığı muhakkak. 5 dakika ortasında; farklı lokasyonlardaki, 5 başka ATM’den; 5 farklı süreçle yaklaşık 7.000 TL’lik çekim yapılmış. Bankaya verdiğim günlük nakit çekim limit onayı da 1.500 TL’ydi. Lakin onayım alınmaksızın bu limit de artırılmış. Bu durumu da yaşadığım mağduriyete ait görüşmelerim esnasında öğrendim” diye konuştu.
SMS VE KİMLİK DOĞRULAMASI KAİDE
Yalnızca İstanbul’da ayda ortalama 500 kişinin kartının kopyalandığını söyleyen Tüketici Müracaat Merkezi Onursal Lideri Aydın Ağaoğlu, şu ayrıntıları verdi: “Yargıtay’ın şu biçimde görüşü vardır; ‘bankalar müşterilerinin finansal ayrıntılarını ve varlıklarını korumak için her türlü teknolojik, mekanik ve fiziki tedbiri almakla mükelleftir.’ bu biçimde bir imkan varsa niye kullanılmadı? diye sorulur. Şu an bir epeyce banka, ATM’lerinden 1.000 TL ve üzeri para çekimlerinde kullanıcıya ‘SMS ile mi TC kimlik numarası ile mi güvenlik testi istersiniz? diye soruyor. Örneğin SMS’i istediniz, çabucak telefonunuza şifre geliyor. O şifreyi girmezseniz, ATM sürece devam etmiyor. Bunu tüm bankaların yapması gerekiyor.”
ÇİFT POS TUZAĞI
POS üzerinden kart kopyalaması yapmak için kimi restoran zincirlerinde işe başlayan sahtekarların da olduğuna dikkat çeken Aydın Ağaoğlu, şunları söylemiş oldu: “Bu şahıslar siparişi teslim etmeye 2 farklı POS aygıtıyla gidiyor. Bunlardan biri şirketin kendi POS aygıtı, oburu ise içine kopyalama düzeneği kurulmuş aygıt. Dolandırıcı kartı evvel kopya düzeneği olan aygıta sokuyor. Yani birinci vakit içinderda kartı kopyalıyor, sonrasındasında ise ‘bunda şebeke yok’ deyip şirketin POS aletinden yemeğin fiyatını çekiyor. O niçinle çift POS taşıyan kuryelere hayli dikkat edin. Çok mağduriyet var.”
MAĞDURLAR NE YAPMALI? NASIL TEDBİR ALINMALI?
5 DAKİKADA 5 BAŞKA ATM
Posta gazetesinde yer alan habere nazaran banka kartının kaybolmadığını anlatan Güldalı, “7 Haziran’da İstanbul Şişli’deki bankanın ATM’sinden yalnızca 30 TL çekmiştim. daha sonra paralarım denetimim haricinde harcanmaya başlandı. Kopyalandığı muhakkak. 5 dakika ortasında; farklı lokasyonlardaki, 5 başka ATM’den; 5 farklı süreçle yaklaşık 7.000 TL’lik çekim yapılmış. Bankaya verdiğim günlük nakit çekim limit onayı da 1.500 TL’ydi. Lakin onayım alınmaksızın bu limit de artırılmış. Bu durumu da yaşadığım mağduriyete ait görüşmelerim esnasında öğrendim” diye konuştu.
SMS VE KİMLİK DOĞRULAMASI KAİDE
Yalnızca İstanbul’da ayda ortalama 500 kişinin kartının kopyalandığını söyleyen Tüketici Müracaat Merkezi Onursal Lideri Aydın Ağaoğlu, şu ayrıntıları verdi: “Yargıtay’ın şu biçimde görüşü vardır; ‘bankalar müşterilerinin finansal ayrıntılarını ve varlıklarını korumak için her türlü teknolojik, mekanik ve fiziki tedbiri almakla mükelleftir.’ bu biçimde bir imkan varsa niye kullanılmadı? diye sorulur. Şu an bir epeyce banka, ATM’lerinden 1.000 TL ve üzeri para çekimlerinde kullanıcıya ‘SMS ile mi TC kimlik numarası ile mi güvenlik testi istersiniz? diye soruyor. Örneğin SMS’i istediniz, çabucak telefonunuza şifre geliyor. O şifreyi girmezseniz, ATM sürece devam etmiyor. Bunu tüm bankaların yapması gerekiyor.”
ÇİFT POS TUZAĞI
POS üzerinden kart kopyalaması yapmak için kimi restoran zincirlerinde işe başlayan sahtekarların da olduğuna dikkat çeken Aydın Ağaoğlu, şunları söylemiş oldu: “Bu şahıslar siparişi teslim etmeye 2 farklı POS aygıtıyla gidiyor. Bunlardan biri şirketin kendi POS aygıtı, oburu ise içine kopyalama düzeneği kurulmuş aygıt. Dolandırıcı kartı evvel kopya düzeneği olan aygıta sokuyor. Yani birinci vakit içinderda kartı kopyalıyor, sonrasındasında ise ‘bunda şebeke yok’ deyip şirketin POS aletinden yemeğin fiyatını çekiyor. O niçinle çift POS taşıyan kuryelere hayli dikkat edin. Çok mağduriyet var.”
MAĞDURLAR NE YAPMALI? NASIL TEDBİR ALINMALI?
- Kartınızın kopyalandığını farkettiğiniz an, bankanızı arayın ve kartınızı kullanıma kapatın.
- Müşteri temsilcisine son kullanımları denetim ettirin. Sizinle ilgisi olmayan internet siparişleri verilmiş mi? Sorgulayın. bu biçimde bir durum var ise iptal ettirin.
- daha sonra bankanıza gidip yazılı olarak da sorunu lisana getirin. Tüm şikayetinizi dilekçeye dökün.
- Bankanızdan isteğiniz haricinde harcanan paraların geri iadesi talebinde bulunun.
- Birebir şikayeti vakit kaybetmeden savcılığa da yapın. Kamera kayıtlarının incelenmesini ve dolandırıcıların yakalanmalarını talep edin.
- Banka şubeleri haricindeki bilhassa tenha yerlerdeki ATM’leri mecburî kalmadıkça kullanmayın.
- Alışveriş sırasında POS aygıtının başında süreç yapın. Restoranda kredi kartıyla ödeme yaparken, POS aygıtını kesinlikle masaya isteyin.
- İnançlı olduğundan kuşku duyduğunuz yerlerde nakit parayla alışveriş yapın.
- Bankanızın taşınabilir uygulamasını indirin ve telefonunuzdan sık sık hesap hareketlerinizi denetim edin.
- ATM’ye kartınızı takmadan evvel kart girişi yerini elinizle denetim edin. daha sonradan eklenmiş bir düzenek fark ettiğinizde güvenlik bakılırsavlilerine haber verin.
- Bankanızın uygulamasından QR Kod (karekod) ile ATM’ye dokunmadan inançlı bir biçimde para çekebilir ve yatırabilirsiniz.