STRIF
Member
Dünyanın en zenginleri listesinin birinci sıralarındaki iki isim; Elon Musk ve Jeff Bezos… Musk’ın SpaceX‘i veBezos’ın Blue Origin‘i içindeki rekabete dair yeni bilgiler ortaya çıkıyor. Son olarak, SpaceX’i yakalamaya çalışan Blue Origin başkanlarının kapalı notları ortaya çıktı.
Yaklaşık üç yıl evvel Blue Origin yetkilileri, şirketin kurucusu Bezos‘ın vizyonunu gerçekleştiremediklerinin farkındaydı. Çünkü milyarder iş insanı, 20 yıldır birinci sınıf bir uzay nakliyeciliği şirketinden bahsediyordu. Lakin Bezos’ın şirketi hala bir yörünge roketi bile fırlatamadı. Musk‘ın kurduğu SpaceX ise, tüm dünyaya kendini en âlâ roket şirketi olarak kabul ettirdi. Zira 2018’de şirket, tek bir yılda 21 roket fırlattı ve bu, bir şirket tarafınca bir yılda fırlatılan rekor roket sayısıydı. Pekala, tahlil ne olabilirdi?
Elon Musk ve Jeff Bezos rekabeti kızışırken Blue yöneticilerinden atak
Ars Technica‘nın haberine bakılırsa, bir Blue Origin yöneticisi 2018’in sonlarında yazdığı bir notta, “Blue, SpaceX’e kıyasla biraz tembel.” dedi. Bu ortada şirket, SpaceX’in onları hangi noktada yendiğini bulmak için Avascent isimli bir danışmanlık firmasıyla anlaştı. Blue Origin, SpaceX‘e kafayı kötü takmıştı!
2018 yazının sonlarında Bob Smith, Blue Origin’in CEO’su olarak birinci yıldönümünü kutluyordu. Elon Musk’ın SpaceX’i ile Jeff Bezos’ın Blue Origin içindeki farkları tespit etmek ve SpaceX’in kuvvetli ve zayıf taraflarını kıymetlendirmek için bu biçimde bir adım atmıştı. Avascent, tahlilini tamamladıktan daha sonra Blue Origin’deki üst seviye liderlik grubu bir brifing aldı. Yöneticiler biroldukça not almıştı.
Elon Musk, müşteri odaklı ve maliyetleri düşürüyor!
Bu dokuz sayfalık not ondan sonrasında derlendi ve 1 Kasım 2018’de “Kıdemli Gruptan Avascent Brifing Notları” başlığı altında Smith’e teslim edildi. Ars Technica da bu notların ekran imgesine ulaştı. Buna göre, SpaceX’in kıymetli bir özelliği müşteri odaklı olması.
Danışmanlar, Elon Musk ‘ın müşterileri şad etmeye büyük ehemmiyet verdiğini ve dilek edilen hizmetleri daha düşük bir maliyetle sağlamaya çalıştığını belirledi. Bir Blue Origin yöneticisi bu mevzuda, “Müşteri odaklılar. Biz de yapmalıyız. Birçok durumda müşteriyi baş belası olarak görüyoruz.” yazdı.
Avascent, SpaceX’in roket ve uzay aracı üretim maliyetlerini en aza indirmeye çalıştığını belirtti. Blue Origin’de ise maliyet, tam bilakis araçlar tasarlanırken ikincil yahut üçüncül bir faktör olarak görülüyordu. Danışmanlar ayrıyeten, SpaceX’te daha düşük maliyetler karşılığında daha düşük performans gösteren lakin çok düzgün olan kesimleri vurguladı.
Tasarım süreçleri sırasında SpaceX mühendisleri, verimli bir biçimde üretilmelerini sağlamak için bu kesimlerin üreticileriyle bir arada çalışır. Bir Blue Origin yöneticisi, “Üretim, karar vermede masada kuvvetli bir yere sahip üzere görünüyor” diye yazdı. Öbür bir yönetici ise, “Geleneksel olarak Blue takımı, tasarlarken üretilebilirlik ve maliyete odaklanmadı” dedi.
Jeff Bezos buna kızacak: Blue Origin yöneticileri itiraf etti!
Avascent’in SpaceX’in maliyet odağı hakkındaki raporuna karşılık olarak Blue Origin yetkilileri, bir projeye başlamadan evvel maliyetleri varsayım etmek için tesirli bir araca sahip olmadıklarını da kabul etti.
Bir yönetici, bilhassa New Glenn roketine atıfta bulunarak, “Blue, zayıf kestirimlerle dolu. Varsayımlar, tüm modül materyal alımını bırakın, piyasa fiyatına dayalı olarak bu materyalin spot maliyet alımını zar sıkıntı karşılıyor. SpaceX gaye maliyetlerini nasıl tuttu? Muhtemelen iddiada âlâ bir iş çıkardılar.” yazdı.
Blue Origin’in maliyetlere odaklanmamasının sebebi fikir farkları. Musk 2002’de SpaceX’i kurduğunda, şirkete yalnızca 100 milyon dolar yatırım yaptı ve fakat yıllar daha sonra milyarder oldu. SpaceX hayatta kalabilmek için ticari ve hükümet lansman kontratları kazanmak zorundaydı. Bu yüzden maliyetleri düşürmeye çalıştı.
Buna karşılık, Blue Origin 2000 yılında bir niyet kuruluşu olarak başladı. Jeff Bezos esasen epeyce zengindi ve 2010’ların ortalarında Blue Origin’i ayakta tutmak için yılda 1 milyar dolar şahsi fon ayırmaya hazırdı. SpaceX lideri Gwynne Shotwell de 2019’da ideolojideki bu farklılığa değindi.
Ayrıyeten danışmanlar, SpaceX’in yeni mezun ve stajyer alımlarına değer verdiğini söylemiş oldu. Genç mühendislerin SpaceX’i “roketçiliğin Harvard’ı” üzere gördüklerini belirttiler. Blue Origin yöneticileri ise, şirketlerindeki yeni mezun ve stajyer oranının sırf yüzde 1,7 olduğunu vurguladı.
tıpkı vakitte, danışmanlar, Elon Musk’ın Mars’a yerleşme vizyonunun çalışanlara ve gençlere ilham verdiğini de yazdı. Bunun üzerine bir Blue Origin yöneticisi, Ay’a yerleşme fikri ile benzeri bir şey yapabileceklerini ileri sürdü.
Yaklaşık üç yıl evvel Blue Origin yetkilileri, şirketin kurucusu Bezos‘ın vizyonunu gerçekleştiremediklerinin farkındaydı. Çünkü milyarder iş insanı, 20 yıldır birinci sınıf bir uzay nakliyeciliği şirketinden bahsediyordu. Lakin Bezos’ın şirketi hala bir yörünge roketi bile fırlatamadı. Musk‘ın kurduğu SpaceX ise, tüm dünyaya kendini en âlâ roket şirketi olarak kabul ettirdi. Zira 2018’de şirket, tek bir yılda 21 roket fırlattı ve bu, bir şirket tarafınca bir yılda fırlatılan rekor roket sayısıydı. Pekala, tahlil ne olabilirdi?
Elon Musk ve Jeff Bezos rekabeti kızışırken Blue yöneticilerinden atak
Ars Technica‘nın haberine bakılırsa, bir Blue Origin yöneticisi 2018’in sonlarında yazdığı bir notta, “Blue, SpaceX’e kıyasla biraz tembel.” dedi. Bu ortada şirket, SpaceX’in onları hangi noktada yendiğini bulmak için Avascent isimli bir danışmanlık firmasıyla anlaştı. Blue Origin, SpaceX‘e kafayı kötü takmıştı!
2018 yazının sonlarında Bob Smith, Blue Origin’in CEO’su olarak birinci yıldönümünü kutluyordu. Elon Musk’ın SpaceX’i ile Jeff Bezos’ın Blue Origin içindeki farkları tespit etmek ve SpaceX’in kuvvetli ve zayıf taraflarını kıymetlendirmek için bu biçimde bir adım atmıştı. Avascent, tahlilini tamamladıktan daha sonra Blue Origin’deki üst seviye liderlik grubu bir brifing aldı. Yöneticiler biroldukça not almıştı.
Elon Musk, müşteri odaklı ve maliyetleri düşürüyor!
Bu dokuz sayfalık not ondan sonrasında derlendi ve 1 Kasım 2018’de “Kıdemli Gruptan Avascent Brifing Notları” başlığı altında Smith’e teslim edildi. Ars Technica da bu notların ekran imgesine ulaştı. Buna göre, SpaceX’in kıymetli bir özelliği müşteri odaklı olması.
Danışmanlar, Elon Musk ‘ın müşterileri şad etmeye büyük ehemmiyet verdiğini ve dilek edilen hizmetleri daha düşük bir maliyetle sağlamaya çalıştığını belirledi. Bir Blue Origin yöneticisi bu mevzuda, “Müşteri odaklılar. Biz de yapmalıyız. Birçok durumda müşteriyi baş belası olarak görüyoruz.” yazdı.
Avascent, SpaceX’in roket ve uzay aracı üretim maliyetlerini en aza indirmeye çalıştığını belirtti. Blue Origin’de ise maliyet, tam bilakis araçlar tasarlanırken ikincil yahut üçüncül bir faktör olarak görülüyordu. Danışmanlar ayrıyeten, SpaceX’te daha düşük maliyetler karşılığında daha düşük performans gösteren lakin çok düzgün olan kesimleri vurguladı.
Tasarım süreçleri sırasında SpaceX mühendisleri, verimli bir biçimde üretilmelerini sağlamak için bu kesimlerin üreticileriyle bir arada çalışır. Bir Blue Origin yöneticisi, “Üretim, karar vermede masada kuvvetli bir yere sahip üzere görünüyor” diye yazdı. Öbür bir yönetici ise, “Geleneksel olarak Blue takımı, tasarlarken üretilebilirlik ve maliyete odaklanmadı” dedi.
Jeff Bezos buna kızacak: Blue Origin yöneticileri itiraf etti!
Avascent’in SpaceX’in maliyet odağı hakkındaki raporuna karşılık olarak Blue Origin yetkilileri, bir projeye başlamadan evvel maliyetleri varsayım etmek için tesirli bir araca sahip olmadıklarını da kabul etti.
Bir yönetici, bilhassa New Glenn roketine atıfta bulunarak, “Blue, zayıf kestirimlerle dolu. Varsayımlar, tüm modül materyal alımını bırakın, piyasa fiyatına dayalı olarak bu materyalin spot maliyet alımını zar sıkıntı karşılıyor. SpaceX gaye maliyetlerini nasıl tuttu? Muhtemelen iddiada âlâ bir iş çıkardılar.” yazdı.
Blue Origin’in maliyetlere odaklanmamasının sebebi fikir farkları. Musk 2002’de SpaceX’i kurduğunda, şirkete yalnızca 100 milyon dolar yatırım yaptı ve fakat yıllar daha sonra milyarder oldu. SpaceX hayatta kalabilmek için ticari ve hükümet lansman kontratları kazanmak zorundaydı. Bu yüzden maliyetleri düşürmeye çalıştı.
Buna karşılık, Blue Origin 2000 yılında bir niyet kuruluşu olarak başladı. Jeff Bezos esasen epeyce zengindi ve 2010’ların ortalarında Blue Origin’i ayakta tutmak için yılda 1 milyar dolar şahsi fon ayırmaya hazırdı. SpaceX lideri Gwynne Shotwell de 2019’da ideolojideki bu farklılığa değindi.
Ayrıyeten danışmanlar, SpaceX’in yeni mezun ve stajyer alımlarına değer verdiğini söylemiş oldu. Genç mühendislerin SpaceX’i “roketçiliğin Harvard’ı” üzere gördüklerini belirttiler. Blue Origin yöneticileri ise, şirketlerindeki yeni mezun ve stajyer oranının sırf yüzde 1,7 olduğunu vurguladı.
tıpkı vakitte, danışmanlar, Elon Musk’ın Mars’a yerleşme vizyonunun çalışanlara ve gençlere ilham verdiğini de yazdı. Bunun üzerine bir Blue Origin yöneticisi, Ay’a yerleşme fikri ile benzeri bir şey yapabileceklerini ileri sürdü.