Mozilla; tarayıcı alanındaki rakipleri Microsoft, Google ve Apple’a bir daha epeyce sert çıktı

BaRNaBaS

New member
Mozilla; tarayıcı alanındaki rakipleri Microsoft, Google ve Apple’a bir daha epeyce sert çıktı Firefox’un gerisindeki kar maksadı gütmeyen kuruluş olan Mozilla; Microsoft, Apple ve Google üzere teknoloji devlerine, kullanıcıları kendi tarayıcılarına yönlendirdiği konusunda bir sefer daha sert çıktı. Şirket, tanınan işletim sistemlerini ve web hizmetlerini denetim eden şirketlerin, durumlarını kullanarak temel olarak tüketicileri seçeneklerden yoksun ettiğini sav etmeye devam ediyor.

Mozilla, artık de “Beş Duvarlı Bahçeler: Tarayıcılar İnternet için niye Değerlidir ve İşletim Sistemleri Onları Nasıl Geride Tutuyor” başlıklı bir rapor yayınladı. Rapor, insanların web tarayıcılarını nasıl kullandığına odaklanıyor. Varsayım edilebileceği üzere en tanınan web tarayıcıları Chrome, Safari ve Edge olarak öne çıkıyor. Firefox Edge’in epeyce gerisinde değil, fakat Mozilla, en tanınan üç tarayıcının ana şirketleri niçiniyle daha büyük bir kullanıcı tabanına sahip olduğunu tez ediyor.

Rapor, teknoloji devlerinin web tarayıcılarını değiştirmeyi sıkıntı yahut imkansız hale getirmek için çeşitli formüller kullandığını savunuyor. Bunun yalnızca kaliteyi ve tecrübesi azaltmakla kalmadığı, hem de riski de artırabileceği belirtiliyor. Mozilla, şirketlerin bunun için başvurduğu halleri 5 teme kategoride kıymetlendiriyor:

  • Sınırlı yahut hudut bozucu seçim: Bir işletim sistemi sağlayıcısı, bir tüketicinin tarayıcıları değiştirmesini zorlaştırır ve neredeyse imkansız hale getirir. Sonuçta kullanıcının seçim yapma hakkı elinden alınmış üzere olur. Ayrıyeten işletim sistemi mevcut rakipleri maniler ve yeni mamüllerin pazara girmesini ve artan bir seçim sağlamasını istemez.
  • Daha düşük kalite: Tüketiciler için nakdî fiyatın sıfır olduğu durumlarda (tarayıcılar için olduğu gibi), sağlayıcıların kalite konusunda rekabet etmesi beklenebilir. Lakin bağımsız tarayıcılardan tesirli rekabet olmadan, tüketiciler daha düşük kalitede eserler alabilirler.
  • Düşük inovasyon: Kalite ile temaslı inovasyondur. Tüketiciler gelişmeleri kaçırırlar (mesela, gelişmiş özellikler ve işlevsellik).
  • Kötü saklılık düzeyi: Tüketiciler, onları mecburî data paylaşımı, dataların berbata kullanması yahut başka saklılık zararlarına maruz bırakan bir eserle baş başa bırakılabilir. Bu sonuçlar, etkisiz rekabetin niye olduğu düşük kalitenin bir göstergesi olabilir.
  • Haksız kontratlar: Uygun seçim olmadan, tüketiciler sömürücü yahut haksız olabilecek kontratlara girmek zorunda kalabilirler.
Tabii ki bu tıp tezler yeni değil ve daha da değerlisi büsbütün temelsiz da değil. Microsoft Windows ile, Apple iOS ve macOS ile ve Google Android ile daha evvel kullanıcıları yönlendirmek ve Web tarayıcısı seçimlerini dolaylı olarak sınırlamakla suçlanıyor. Bu şirketler ayrıyeten tüketicileri zorlama olarak kabul edilen yahut seçimlerini akla yatkın kısıtlayan ve etkileyen davalarla karşı karşıya da kaldılar.
 
Üst