STRIF
Member
ABD merkezli SpaceX şirketi, şimdiye kadar yapılmış en büyük roket kesimlerini üst üste monte etti. Milyarder iş insanı Elon Musk‘ın şirketi, uzay nakliyatı için emin adımlarla ilerliyor. Şirket, Starship (BFR programı) ismini verdiği büsbütün bir daha kullanılabilir fırlatma araçları üretiyor. Starshipler Dünya yörüngesine, Ay’a ve Mars’a kargo ve beşerli nazaranvlerde yardımcı olacak. Bunun haricinde şirketin, Starlink isimli uydu İnterneti erişimi sağlamak üzere geliştirdiği uydu takımyıldızı da var.
SpaceX’in geliştirdiği eserler ve teknolojiler elbette bu kadar değil.
SpaceX roketi iki ana modülden oluşuyor
Gelelim konumuza… SpaceX’in geliştirdiği şimdiye kadarki en büyük roketin iki ana modülü bulunuyor. Starship isimli bir üst safhası ve Harika Heavy isimli bir güçlendiricisi var. Firmanın Boca Chica, Teksas’taki Starbase Ar-Ge tesisinde bu iki ana parçayı mühendisler birbirine bağladı.
Yaklaşık 120 metre yüksekliğe sahip SpaceX roketi, evvelki tüm fırlatma sistemlerini gölgede bırakıyor. Üstelik bu araç havalandığında, insanları Ay’a gönderen araçların yaklaşık iki katı itme gücü sağlayacak. Apollo misyonunun ünlü Satürn V roketlerindeki ana motorlar, tabandan yaklaşık 35 meganewton güç sağlıyordu. Yeni SpaceX Üstün Heavy güçlendirici ise yaklaşık 70 meganewtona ulaşacak.
İki parçayı birleştirmek için devasa bir vinç gerekliydi. Mühendisler vincin sayesinde kesimleri nihayetinde birleştirmeyi başardı. Şimdiye kadarki en büyük roket özelliği olma yolunda ilerleyen araç, SpaceX’in açılış uçuşuna hazırlanıyor. Artık, önünde haftalarca, aylarca süren test basamakları duruyor.
Güçlendirici Starship’i Dünya yörüngesinde bir defa dolaşmak için uzaya fırlatacak. Pasifik’teki Hawai adalarının açıklarındaki sulara bir iniş ile sona erecek. Harika Heavy ise Meksika Körfezi‘ne iniş yapacak. Nihayetinde SpaceX, gelecekteki araçların her iki modülünün bir daha kullanılabilmesi için karada yahut deniz platformlarında denetimli inişler yapmasını istiyor.
NASA, bu on yılda astronotları Ay’ın güney kutbunun yakınına indirebilecek Starship üst düzeyinin bir versiyonunu üretmek için esasen SpaceX ile bir mutabakat yaptı. Spacex, geliştirdiği bu roketi ise yakın vakitte fırlatmayı istiyor.
Cuma günü (dün) modülleri birleştirilen kısımlar, BN4 (Super Heavy güçlendirici) ve Ship 20 (Starship üst aşaması) olarak kodlandı. Araç, Federal Havacılık Yönetiminden (FAA) bir lisans alana kadar fırlatılmayacak. Devlet kurumu şu anda çevresel inceleme yürütüyor. Yani, birinci yörünge tipi çabucak hemen biraz uzakta. Lakin Musk, bunun yıl sonundan epey evvel gerçekleşeceğini düşünüyor.
Hala faaliyette olan en kuvvetli roket, bir daha SpaceX‘in geliştirdiği Falcon Heavy. Bu araç, fırlatma sırasında 23 meganewton itme gücü üretiyor.
SpaceX’in geliştirdiği eserler ve teknolojiler elbette bu kadar değil.
SpaceX roketi iki ana modülden oluşuyor
Gelelim konumuza… SpaceX’in geliştirdiği şimdiye kadarki en büyük roketin iki ana modülü bulunuyor. Starship isimli bir üst safhası ve Harika Heavy isimli bir güçlendiricisi var. Firmanın Boca Chica, Teksas’taki Starbase Ar-Ge tesisinde bu iki ana parçayı mühendisler birbirine bağladı.
Yaklaşık 120 metre yüksekliğe sahip SpaceX roketi, evvelki tüm fırlatma sistemlerini gölgede bırakıyor. Üstelik bu araç havalandığında, insanları Ay’a gönderen araçların yaklaşık iki katı itme gücü sağlayacak. Apollo misyonunun ünlü Satürn V roketlerindeki ana motorlar, tabandan yaklaşık 35 meganewton güç sağlıyordu. Yeni SpaceX Üstün Heavy güçlendirici ise yaklaşık 70 meganewtona ulaşacak.
İki parçayı birleştirmek için devasa bir vinç gerekliydi. Mühendisler vincin sayesinde kesimleri nihayetinde birleştirmeyi başardı. Şimdiye kadarki en büyük roket özelliği olma yolunda ilerleyen araç, SpaceX’in açılış uçuşuna hazırlanıyor. Artık, önünde haftalarca, aylarca süren test basamakları duruyor.
Güçlendirici Starship’i Dünya yörüngesinde bir defa dolaşmak için uzaya fırlatacak. Pasifik’teki Hawai adalarının açıklarındaki sulara bir iniş ile sona erecek. Harika Heavy ise Meksika Körfezi‘ne iniş yapacak. Nihayetinde SpaceX, gelecekteki araçların her iki modülünün bir daha kullanılabilmesi için karada yahut deniz platformlarında denetimli inişler yapmasını istiyor.
NASA, bu on yılda astronotları Ay’ın güney kutbunun yakınına indirebilecek Starship üst düzeyinin bir versiyonunu üretmek için esasen SpaceX ile bir mutabakat yaptı. Spacex, geliştirdiği bu roketi ise yakın vakitte fırlatmayı istiyor.
Cuma günü (dün) modülleri birleştirilen kısımlar, BN4 (Super Heavy güçlendirici) ve Ship 20 (Starship üst aşaması) olarak kodlandı. Araç, Federal Havacılık Yönetiminden (FAA) bir lisans alana kadar fırlatılmayacak. Devlet kurumu şu anda çevresel inceleme yürütüyor. Yani, birinci yörünge tipi çabucak hemen biraz uzakta. Lakin Musk, bunun yıl sonundan epey evvel gerçekleşeceğini düşünüyor.
Hala faaliyette olan en kuvvetli roket, bir daha SpaceX‘in geliştirdiği Falcon Heavy. Bu araç, fırlatma sırasında 23 meganewton itme gücü üretiyor.